Provincie klaar voor gladheidsseizoen met eerste elektrische strooier

De provincie Utrecht gebruikt bij de gladheidsbestrijding dit jaar voor het eerst een volledig elektrische zoutstrooier. Sinds twee jaar zijn al onze strooiwagens circulair, zonder nieuwe grondstoffen maar met hergebruikte machines. Dit jaar innoveren we met onze partner Aebi-Schmidt verder met een volledig elektrisch aangedreven zoutstrooier, waardoor we nog duurzamer kunnen strooien. Daarnaast wordt het in de toekomst makkelijker om ook de draagvoertuigen helemaal fossielvrij te maken.

Eerste elektrische zoutstrooier

Gedeputeerde Klimaat en Circulaire samenleving Has Bakker: "Met de eerste elektrische strooier zetten we weer een stap in het verder verduurzamen van onze vloot. Onze strooiers hadden al een CO2 winst van 80%. Door deze zoutstrooiers hun eigen aandrijving te geven wordt brandstof bespaard en uitstoot verminderd. Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen na deze pilot. We kijken als provincie altijd verder naar manieren om te verduurzamen."

We kijken als provincie altijd verder naar manieren om te verduurzamen.

Has Bakker, gedeputeerde Klimaat en Circulaire samenleving

Klaar voor het winterweer

Onze dertien rijbaanstrooiers en twaalf fietspadstrooiers zijn 24 uur per dag inzetbaar bij winterse weersomstandigheden. Daarnaast heeft de provincie de beschikking over totaal 40 ploegen, die ingezet kunnen worden om een fietspad of weg snel sneeuwvrij te krijgen. Deze kunnen voorop de voertuigen worden gemonteerd.

Gedeputeerden Andre van Schie en Has Bakker samen met een vertegenwoordiger van Aebi-Schmidt bij de strooiwagen

André van Schie, gedeputeerde Mobiliteit: “We zijn als provincie klaar voor de winter. Als het vriest of sneeuwt en je moet de weg op, dan is het fijn om te weten dat onze wegen en fietspaden goed worden gestrooid en sneeuwvrij worden gemaakt. Dat is een hele operatie. Alleen al met zout strooien zijn op onze provinciale wegen ’s nachts zo’n 30 mensen in touw, en met sneeuw schuiven komen daar nog eens 25 extra mensen bij.”

We zijn als provincie klaar voor de winter.

André van Schie, gedeputeerde Mobiliteit

Zoutvoorraad

In onze zoutopslagen in Huis ter Heide en De Meern ligt in totaal 2200 ton zout klaar voor deze winter. Bij preventieve strooiacties, waarbij er kans is op gladheid, strooien we gemiddeld maar 12 gram zout per vierkante meter. Tijdens zo’n actie worden binnen drie uur alle provinciale wegen en fietspaden gestrooid.

Aannemer zet sneeuwschuiver op de strooiwagen

Vorig seizoen

In het gladheidsseizoen van 2022-2023 hebben we in totaal 23 strooiacties uitgevoerd. De eerste actie was op 8 december 2022 en de laatste op 10 maart 2023. In het vorige seizoen hebben onze strooiwagens ruim 24.000 kilometer in de provincie Utrecht gereden en 438 ton zout gestrooid.

In het winterseizoen 2022-2023 hebben we voor het eerst met circulaire zoutstrooiers gestrooid. Door het gebruik van nieuwe strooitechnologie, waarbij de routes zijn geoptimaliseerd, lukte het om de Utrechtse wegen nog duurzamer te strooien.

Dat onze wagens er ook dit seizoen helemaal klaar voor zijn, is te zien in de onderstaande video.

Provincie Utrecht klaar voor het gladheidsseizoen.