Het openbaar vervoer in de provincie Utrecht is in 2023 flink toegenomen ten opzichte van 2022. Reizigers reizen weer meer met bus (12,6 procent) en tram (42 procent), maar het is nog niet helemaal terug op het niveau van voor corona. Er zijn vooral nog problemen bij de uitvoering van de dienstregeling. Te veel ritten zijn uitgevallen, met name door hardnekkig personeelstekort. Toch waardeert de reiziger het ov binnen de provincie met gemiddeld een 8 goed. Dit blijkt uit de recent verschenen Jaar- en trendrapportage OV 2023 met cijfers over het openbaar vervoer in de provincie Utrecht.
Ook afgelopen jaar is de rituitval wel weer hoog, wat voornamelijk te verwijten is aan het personeelstekort dat helaas speelt in de hele sector. Om die reden is in overleg met vervoerders de dienstregeling verleden jaar in omvang afgeschaald om zo de betrouwbaarheid te verhogen.
Veiligheid in het ov
Over het algemeen voelen de reizigers zich veilig in het Utrechtse ov, dat komt mede door een daling van het totaal aantal incidenten. De sociale veiligheid wordt goed beoordeeld. 86 procent van de reizigers beoordeelt het wachten bij een bushalte met een 7 of hoger. Bij de tramhalte is dit 90 procent. Hoewel dit positief ervaren wordt blijft het cruciaal om hiervoor aandacht te houden en alert er op te blijven.
Nieuwe ontwikkelingen
In het ov is een aantal nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd, zoals OVpay dat sinds 2023 landelijk is geïntroduceerd. Met OVpay kun je contactloos in- en uitchecken met betaalpas, creditcard of je mobiel. Ook zijn de aanbestedingen voor de nieuwe concessies opengegaan, zijn er batterijen geplaatst die gebruikt worden voor het laden van zero-emissiebussen en heeft Syntus 20 nieuwe toegankelijke buurtbussen toegevoegd aan haar vloot.
Voor persinformatie:
jelmer.geerds@provincie-utrecht.nl, 06 42 47 30 33