Steeds meer groenblauwe schoolpleinen

Van een saai, grijs en betegeld schoolplein naar een groene oase met een speelheuvel, een glijbaan en bosbessen- en frambozenstruiken. Steeds meer basisscholen in de provincie Utrecht kiezen ervoor om hun schoolplein groen en klimaatvriendelijk te maken. Zo ook De Wilgenhoek in Leerdam.

Groenblauw schoolplein op basisschool de Wilgenhoek in Leerdam

Basisschool De Wilgenhoek in Leerdam is één van de drie pilotlocaties die onder begeleiding van de provincie Utrecht en IVN Natuureducatie op weg is geholpen met het groenblauw maken van hun plein. Het plein is nu klimaatadaptief en creëert verbinding met de natuur. Het verandert het speelgedrag van kinderen en heeft daarnaast een grote educatieve waarde.

Fijne en leerzame speelomgeving

Het vergroenen van schoolpleinen vormt een belangrijke schakel in de aanpak om de regio Utrecht aan te passen aan weerextremen als gevolg van het veranderende klimaat. Hoe meer scholen hieraan meedoen, hoe groter het effect. Als het aan de provincie Utrecht ligt, worden er daarom nog veel meer schoolpleinen vergroend, legt gedeputeerde Mirjam Sterk (Natuur en Landbouw) uit: “Door de klimaatverandering zien we dat de zomers warmer worden en de regenbuien steeds heviger. Maar kinderen moeten in de zomer natuurlijk wel lekker buiten kunnen spelen. Een groenblauw schoolplein zorgt niet alleen voor schaduw, maar zorgt ook voor afvoer van overtollig regenwater. Fijn voor kinderen én fijn voor de omgeving! Daarbij leren kinderen op zo’n schoolplein ook nog eens heel veel over de natuur.”

Steeds meer groenblauwe schoolpleinen.

De leerlingen van De Wilgenhoek kunnen het iedereen aanraden, zo’n mooi schoolplein. Yusuf uit groep 8: “Ons speelplein is nu heel groen en levendig. Dat is mooier voor de school zelf en we leren zelf ook wat over planten.” Ook zijn klasgenoot Ties is blij: “Eerst was het hier saai en kon je weinig doen. Nu kun je veel meer doen en het is een stuk uitdagender.”

Servicepunt en financiering

De provincie Utrecht helpt scholen bij het ontwikkelen van een groenblauw schoolplein en heeft daarvoor een speciaal servicepunt opgericht in de vorm van de website www.utrechtseschoolpleinen.nl. Hier is meer informatie te vinden over onder meer:

Ook worden er tips gedeeld om goed voorbereid van start te gaan.

jytte.reichert@provincie-utrecht.nl06 18 54 01 37