COC en provincie Utrecht hand in hand bij de Pride

De provincie Utrecht voer op 3 juni dit jaar voor de eerste keer mee met de Utrecht Pride. Acht medewerkers van de provincie mochten mee op de kleurrijke boot van COC Midden-Nederland en lieten zich luidkeels horen tijdens de vaartocht over de Utrechtse grachten. Statenlid Marjolein van Elteren en Laura van Nieuwenhuijze, voorzitter van COC Midden-Nederland, waren erbij. Samen vertellen zij over de liefde die tijdens de Pride gevierd wordt, maar ook over de rauwe werkelijkheid van geweld en discriminatie die veel lhbtiq+’ers nog altijd meemaken.

Pride provincie Utrecht en COC 2023
Op de bovenste rij van links naar rechts: Niels Nellestijn, Marjolein van Elteren, Rick van Wilgen, Rick Paridon, Rob van Muilekom. Onderste rij van links naar rechts: Nadine Verhoeven, Menke Jonge Poerink, Laura van Nieuwenhuijze (COC), Patricia Schalkwijk

“Ik ben apetrots,” vertelt Laura van Nieuwenhuijze, nog hees van het joelen. “Ik zie overal foto’s en nieuwsberichten over de Pride, dus de boodschap is goed ontvangen. In totaal voeren er maar liefst 51 boten over de grachten, allemaal met de boodschap dat je jezelf mag laten zien zoals je bent. Ook de kades stonden overvol met mensen die onze liefde wilden ontvangen en deze net zo hard weer terugstuurden. Dat raakt me, want er komen de laatste tijd steeds vaker incidenten voor tegen onze gemeenschap. Zo is er vorige week nog een transgender meisje van 15 mishandeld in Zeist. Ik word daar ontzettend boos van.”

Statenlid Marjolein van Elteren

”Ik ook,” beaamt Marjolein van Elteren. “Evenementen zoals de Utrecht Pride helpen enorm om de zichtbaarheid en de sociale acceptatie van lesbische, homo, bi+, transgender en intersekse personen te verbeteren. Het was fantastisch om op de COC-boot de diversiteit van de liefde zo uitbundig met elkaar te delen. Wij zijn een regenboogprovincie waarin iedereen, op elke plek, de ruimte moet hebben om zichzelf te zijn. Daarom zijn we zo blij dat we mee mochten varen op de boot van COC Midden-Nederland: omdat we als provincie zichtbaarder mogen zijn, maar ook omdat we meer met COC en andere organisaties op kunnen trekken om de lhbtiq+-gemeenschap te ondersteunen. Ik zou bijvoorbeeld dolgraag willen kijken wat we kunnen doen om te helpen het regenbooghuis te realiseren. Dat is een veilige plek waar mensen laagdrempelig kunnen binnenlopen voor informatie en ontmoeting.”

Regenboogvlag in kleinere gemeenten

“Dat juich ik alleen maar toe,” reageert Laura Nieuwenhuijze. “Bij COC Midden-Nederland hebben we geweldige vrijwilligers die dit kunnen runnen, hoe mooi zou het zijn als iemand zo’n locatie voor ons host? De provincie doet al het een en het ander voor onze gemeenschap, zoals gemeenten stimuleren om de regenboogvlag te hijsen, maar zij kan nog veel meer betekenen. Juist omdat zij een mooie overkoepelende factor voor alle gemeenten binnen de provincie is. Ik zal nooit vergeten dat één van onze jongere leden met tranen in zijn ogen stond toen zijn gemeente De Stichtse Vecht voor het eerst de regenboogvlag hees. ‘Nu mag ik er van de gemeente ook zijn,’ was zijn commentaar. Maar ook ouderen maken zich zorgen. ‘Wat als ik in een verzorgingshuis terecht kom en ze me niet willen wassen omdat ik homo ben?’ Dat zijn zorgen die mensen echt bezighouden.”

Pride provincie Utrecht en COC 2023
Het thema van deze Pride was voor COC Midden-Nederland hartje hartje

“Ik herken dat wel,” haakt Marjolein van Elteren in. “Op veel plekken gaat het relatief goed, zoals in grote steden en op scholen. Maar in de landelijke gebieden ligt het anders. Voor mijn zoon was het bijvoorbeeld geen enkel probleem om op de middelbare school uit de kast te komen, maar in het dorpje waarin hij was opgegroeid voelde hij zich vervelend als hij bekenden tegenkwam. Ik kan me herinneren dat we samen in Utrecht liepen en dat hij zijn ogen uitkeek toen hij twee mannen elkaars hand zag vasthouden. ‘Ach jongen, jij hebt dit nog nooit gezien!’ bedacht ik me toen.”

Liefde voor jezelf en liefde voor iedereen

“Daarom is het zo belangrijk dat we zichtbaar zijn,” vervolgt Laura Nieuwenhuijze. “Een klein gebaar als elkaars hand vasthouden, kan veel verschil maken. Het thema van deze Pride was voor COC Midden-Nederland hartje hartje. Dat staat voor: liefde voor jezelf en liefde voor iedereen. De haat tegen onze gemeenschap, met name transgender, wordt groter naarmate de jaren verstrijken. We kunnen er de vinger niet op leggen waar dat precies aan ligt, maar we zien wel dat mensen sinds de coronaperiode een korter lontje hebben. Ook ik word op straat weleens uitgescholden en probeer dan het gesprek aan te gaan: ‘waarom zeg je dat eigenlijk’? Meestal krijg ik dan te horen dat schelden gewoon makkelijk is. Maar kom op, je doet mensen er pijn mee.”

Een klein gebaar als elkaars hand vasthouden, kan veel verschil maken

Laura van Nieuwenhuijze, voorzitter van COC Midden-Nederland
Pride provincie Utrecht en COC
De feestelijke boot van COC met uitzicht op de kleurrijke mensen aan de kade

“En dus is het heel erg nodig dat evenementen als Pride van harte worden ondersteund door iedereen in onze regenboogprovincie,” besluit Marjolein van Elteren. “En mochten we ooit in de situatie komen dat het niet meer nodig is, dan nóg moet het feest doorgaan: als herinnering aan al die mensen die keihard gestreden hebben voor iets wat toen niet vanzelfsprekend was. Maar voorlopig is er nog genoeg om voor te strijden.”

patricia.schalkwijk@provincie-utrecht.nl06 51 99 45 32