Vergunningaanvragen met emissiearme stalsystemen tijdelijk in de wacht

24-10-2022

In emissiearme stalvloeren worden de poep en de urine van de dieren gescheiden waardoor minder ammoniak en daardoor ook minder stikstofuitstoot ontstaat. Op basis hiervan zijn afgelopen jaren vergunningen afgegeven waardoor boeren meer vee mochten houden.

In september 2021 heeft de rechtbank Midden-Nederland meerdere besluiten afgekeurd over natuurvergunningen die door de provincie Utrecht waren afgegeven. Bezwaarmakers gaven aan dat  onderzoeksrapporten uitwezen dat emissiearme stallen in de praktijk meer ammoniak uitstoten dan waar in de vergunning vanuit werd gegaan. In dat geval zouden negatieve gevolgen voor de natuur niet zijn uitgesloten. De Wet natuurbescherming schrijft voor dat dat niet zomaar mag. De rechter oordeelde dat de onderzoeksrapporten twijfels oproepen en dat de ammoniakcijfers daarom niet zomaar gebruikt mogen worden. Ook heeft de rechter gezegd dat het toezicht op een goede werking en toepassing van de emissiearme stalsystemen niet goed genoeg geregeld is.

Hoger beroep RAV-cijfers

De gebruikte ammoniakcijfers komen uit de Regeling ammoniak en veehouderij (de ‘Rav’). Deze Rav moet in de milieuwetgeving verplicht gebruikt worden. Omdat het in de milieuwetgeving gebruikt moet worden, is er voor gekozen om de Rav ook voor natuurvergunningen te gebruiken. Ammoniakcijfers kunnen niet zomaar in de Rav worden opgenomen, daar zijn uitgebreide regels voor. Zo moeten de cijfers worden vastgesteld op basis van wetenschappelijk onderzoek, praktijkmetingen en beoordeling door deskundigen.

De provincie Utrecht vindt dat de ammoniakcijfers zo op een zorgvuldige en verantwoorde manier zijn vastgesteld. Daarom werd tegen de uitspraken van de rechtbank Midden-Nederland over de RAV-cijfers voor emissiearme stalsystemen hoger beroep ingesteld bij de hoogste bestuursrechter. Dat is de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Uitspraak Raad van State

Op 7 september 2022 oordeelde de Raad van State dat er onvoldoende zekerheid is of de emissiearme vloeren in de praktijk doen wat ze beloven. En dat de systematiek van de Rav-cijfers als geheel tekort schiet. De provinciebesluiten werden dan ook definitief afgekeurd. Een uitspraak van de Raad van State is een ‘ultieme uitspraak’. Dat wil zeggen dat deze boven een uitspraak van een rechtbank gaat en dat deze voor heel Nederland geldt. Als gevolg van deze uitspraak kunnen melkveehouderijen met dit type stal alleen een natuurvergunning krijgen als uit een passende beoordeling blijkt dat de natuur geen schade oploopt.

Rechtszekerheid van vergunningen

De provincie Utrecht vindt het belangrijk dat onderzoek van het Rijk snel duidelijkheid biedt over de daadwerkelijke effecten van emissiearme stalsystemen. De provincie Utrecht gaat nu met de andere provincies en het ministerie in overleg over de gevolgen van de uitspraak voor de vergunningverlening aan deze agrarische bedrijven. Wij raden bedrijven die een vergunningaanvraag voorbereiden met een emissiearm stalsysteem aan om daarmee te wachten totdat er duidelijkheid is van het Rijk over de Rav-factoren.

Contact

Hebt u vragen? Neem dan contact op met de provinciale Helpdesk Stikstof via landelijkgebied@provincie-utrecht.nl.