Mededeling tot voorgenomen verkoop grond nabij de Ekris in Woudenberg

Kennisgeving

27 juni t/m 16 juli 2023

De provincie is voornemens om circa 2.67.40 ha agrarisch grond gelegen nabij de Ekris in Woudenberg als vervangende grond te verkopen aan Stichting De Boom (hierna het landgoed). Gekoppeld aan de verkoop ontwikkelt het landgoed minimaal 9,35 ha natuur op grond reeds bij hen in eigendom gelegen binnen het Natuurnetwerk Nederland (NNN). Deze natuur maakt onderdeel uit van een nieuw natuurplan waarbij het landgoed in totaal 68 ha natuur binnen het NNN gaat realiseren in de periode 2023-2027.

Voor meer informatie over het NNN en de subsidiemogelijkheden kunt u terecht op de pagina: Aankoop van NNN-gronden.

Objectgegevens

Het gaat om het volgende te verkopen perceel, tevens weergegeven op onderstaande verkooptekening:

• Kadastraal perceel: Woudenberg G804
  • Oppervlakte: 2.67.40 ha
  • Cultuurtoestand: agrarisch / maisland
Perceel Woudenberg G804
linksonder in rood gearceerd het te verkopen landbouw perceel: Woudenberg G804, nabij de Ekris in Woudenberg.

De provincie verkoopt onroerende zaken op basis van een openbare transparante procedure, met inachtneming van het provinciaal beleidskader grondbeleid, tegen marktconforme prijzen. Niettemin kan de provincie besluiten om van een openbare verkoop af te zien als bij voorbaat vaststaat of redelijkerwijs kan worden aangenomen dat op grond van objectieve, toetsbare en redelijke criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor aankoop.

De provincie meent dat het landgoed de enige serieuze gegadigde is kom deze gronde te komen om de volgende criteria:

• De provincie stelt aan de verkoop van de grond de criteria dat zoveel mogelijk hectares natuur onderdeel uitmakend van het NNN in het oostelijk deel van de provincie wordt gerealiseerd en door een eindbeheerder langdurig wordt beheerd;
  • Met de verkoop wordt minimaal 9,35 ha nieuwe natuur (NNN) gerealiseerd en door een eindbeheerder langdurig beheerd;
  • Koper vormt aanzienlijk meer hectares grond om naar natuur, dan hij van de provincie als vervangende grond (terug)koopt;
  • Koper heeft aantoonbaar kennis en ervaring met natuurbeheer;
  • Koper voor de realisatie van het nieuwe natuurplan gronden ontpacht heeft en hiertoe vervangende pachtgrond nodig heeft. Met de voorgenomen verkoop wordt een bijdrage geleverd aan de vraag naar vervangende pachtgrond;
  • De verkoop draagt bij aan een goede landbouwverklalrng.

Meer informatie

Als u van mening bent dat u, ook aan de gestelde criteria te voldoen en daarom in aanmerking wenst te komen voor verkoop van deze onroerende zaak, dan kunt u dit schriftelijk en voorzien van een motivering (u legt uit waarom de provincie het perceel aan u zou moeten verkopen) aan de provincie kenbaar te maken. Uw verzoek dient u uiterlijk 20 kalenderdagen na datum van publicatie aan de provincie kenbaar te maken via onderstaand e-mailadres. In dat geval onderzoekt de provincie of de verkoop alsnog op basis van een openbare verkoopprocedure moet plaatsvinden. U ontvangt binnen drie weken na sluiting van de reactietermijn schriftelijk bericht.

Voor het kenbaar maken van uw interesse, onder vermelding van "Interesse in perceel Woudenberg G804) via tim.suijkerbuijk@provincie-utrecht.nl. Voor vragen of inlichtingen kunt u ook telefonisch contact opnemen met de heer Suijkerbuijk via 06 - 15 61 88 73.