Mededeling grondverkoop in Kavelruil in Utrecht West

In de gebieden Groot Mijdrecht Noordoost, Groot Wilnis-Vinkeveen, de Oostelijke Vechtplassen en het Gagelgebied loopt sinds eind 2021 de kavelruil Utrecht-West. De provincie Utrecht wil daar door inzet van een vrijwillige kavelruil afspraken maken met de grondeigenaren en -gebruikers van het kavelruilgebied over de realisatie van natuur en het toekomstbestendig maken van agrarische bedrijven. De kavelruil verloopt in een aantal ronden. De eerste ronde is bijna afgerond.

In de eerste ronde van de kavelruil brengt de provincie bijna 46 hectare grond in. Het gaat om ongeveer 36 hectare natuurgrond, ongeveer 1,2 hectare toekomstig recreatieterrein en ongeveer 8,5 hectare agrarische grond met erf en opstallen. Naast de provincie doen nog vier andere partijen mee in deze ronde van de kavelruil. Het gaat om Natuurmonumenten, een stichting met recreatiedoeleinden, een agrariër en een particulier. In totaal brengen deze partijen 61 hectare grond in.

Inbreng provinciale gronden

De natuurgronden draagt de provincie in de kavelruil over aan Natuurmonumenten en een particulier. Beide partijen brengen ook gronden in in de kavelruil. De agrarische grond met stallen draagt de provincie over aan een agrariër, die hiermee zijn bedrijf uit het Natuurnetwerk Nederland (NNN) verplaatst en zijn huiskavel kan vergroten. Ook brengt deze agrariër 9 hectare grond in binnen de begrenzing voor nieuwe natuur. Tot slot wordt ongeveer 1,2 hectare van de provinciale grond overgedragen aan een stichting. Deze stichting brengt in deze kavelruil het achterste deel van haar recreatieterrein in, dat binnen het beoogde toekomstige moerasblok in de polder Groot Mijdrecht Noordoost ligt. In ruil daarvoor krijgt zij gronden toegedeeld waar dan het achterste deel van het huidige recreatieterrein naartoe kan verplaatsen. Op die manier wordt het recreatieterrein als het ware omgeklapt en komt de ontwikkeling van het moerasblok een stapje dichterbij. Met deze kavelruil wordt in totaal 13 hectare agrarische grond omgevormd naar natuur.

Objectgegevens

De provincie brengt in de eerste ronde van de kavelruil de volgende kadastrale percelen in:

Kadastrale percelen kavelruil Utrecht-West
Kadastraal perceel Oppervlakte (ha) Cultuurtoestand (eindbeeld)
Maarssen K 1327 5,868 Natuur (ingericht)
Maarssen K 1654 1,2665 Natuur (ingericht)
Maarssen K 1655 17,5525 Natuur (ingericht)
Maartensdijk N 1876 0,9195 Natuur (ingericht)
Waverveen B 2348-deel 1 circa 1,2443 Natuur (nog in te richten)
Waverveen B 2348-deel 2 circa 1,2322 Recreatieterrein
Waverveen B 2424 2,373 Natuur (ingericht)
Waverveen B 2538-deel 1 circa 1,2791 Natuur (nog in te richten)
Waverveen B 2538-deel 2 circa 1,2709 Natuur (nog in te richten)
Waverveen B3113 41,1085 Natuur (ingericht)
Waverveen B 3179 7,0457 Agrarische grond
Waverveen B 3180 1,5205 Agrarisch erf en opstallen

Deze percelen zijn op de kaart in het blauw aangegeven.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over de doelen, de werkwijze en de vervolgfase van de kavelruil? Kijk op https://www.provincie-utrecht.nl/kavelruil-utrecht-west.

Waarom deze publicatie?

Eind 2021 heeft de provincie haar voornemen om een kavelruil te starten en hierin een aantal percelen in te brengen gepubliceerd op de provinciale website en in de lokale media, om zo eenieder de gelegenheid gehad zich in te schrijven bij de notaris voor deze kavelruil. Hiermee werd voldaan aan het vereiste vanuit het Didam-arrest en meer in algemene zin aan het principe van gelijkberechtiging (gelijke kansen voor deelname aan de kavelruil in gelijke gevallen).

In het Didam-arrest bevestigt de Hoge Raad dat de provincie bij het aangaan en uitvoeren van privaatrechtelijke overeenkomsten moet voldoen aan een aantal algemene richtlijnen (de algemene beginselen van behoorlijk bestuur). Hieronder valt het bieden van gelijke kansen. Zo hebben meerdere partijen, zoals burgers en ondernemingen, een gelijke kans om de ruilgronden te verkrijgen.

Reageren op publicatie

Als u vindt dat de provincie u in dit geval ook als serieuze gegadigde behoort aan te merken dan kunt u uw interesse kenbaar maken.

Dit doet u door een e-mail te sturen naar Arjan Bentum, adviseur Grondzaken van de provincie Utrecht, e-mailadres: arjan.bentum@provincie-utrecht.nl.

Ook voor het inwinnen van nadere informatie kunt u contact met hem opnemen. Arjan is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 06 50 05 28 69.

Uw reactie dient schriftelijk en voorzien van een motivering binnen 20 kalenderdagen gerekend vanaf de publicatiedatum van deze kennisgeving door de provincie per email zijn ontvangen op bovengenoemd e-mailadres waarna de provincie beoordeelt of uw reactie aanleiding is om van de voorgenomen verkoop af te zien en er alsnog een openbare verkoopprocedure dient plaats te vinden. U ontvangt binnen twee weken na sluiting van de reactietermijn schriftelijk bericht.