Opvang vluchtelingen – de Utrechtse aanpak

Samen met de provincie Utrecht zijn gemeenten verantwoordelijk voor het opvangen van vluchtelingen op basis van een landelijke verdeelsleutel.  In de Provinciale Regie Tafel Integratie en Migratie (PRT) overlegt de Commissaris van de Koning met alle 26 Utrechtse gemeenten en het COA over de opvang van asielzoekers, Oekraïense ontheemden en over de huisvesting van statushouders.

Het Kansenmakersteam kijkt namens de PRT met gemeenten en provincie mee wat er nodig is om de opvang en huisvesting mogelijk te maken en hoe knelpunten opgelost kunnen worden. Als ambtelijk regieteam biedt zij kennis en expertise en werkt samen aan de opvang van vluchtelingen.

Kwaliteit naast kwantiteit

Opvang van asielzoekers in onze provincie gaat niet alleen over het vinden van genoeg plekken. In Utrecht willen we opvangplekken die een positieve invloed hebben op de plek waar ze staan: waar verbindingen kunnen ontstaan met de buurt, waar verschillende groepen samenleven en waar asielzoekers snel kunnen meedoen met taal en werk. Zodat de vluchtelingen die in onze provincie komen wonen een goede start maken. Bij de ontwikkeling van opvanglocaties kijken we steeds of een opvanglocatie ook iets kan brengen voor omwonenden. Zoals woonruimte voor starters, voorzieningen voor buurtbewoners of kleine bedrijfsruimtes. Met deze ‘Utrechtse aanpak’ willen we niet alleen zorgen voor bedden, maar ook voor inbedding in de omgeving. Zodat het voor de bewoners en omwonenden een vanzelfsprekend onderdeel wordt.

Een eigen Utrechtse Aanpak

De Utrechtse bestuurders hebben de Utrechtse Aanpak voor de asielopgaves in de PRT van mei 2023 vastgesteld. De aanpak bestaat inmiddels uit 6 pijlers:

Kansenmakersteam

Namens de PRT Utrecht ondersteunt ons Kansenmakersteam de Utrechtse gemeenten en provincie bij de realisatie van opvang en huisvesting. Dit doen we via twee sporen:

Voorbeelden

Nieuwsbrief

Via onze regelmatige nieuwsbrief delen we informatie en relevante updates in de asiel- en migratieketen.
Interesse? Stuur een mail om u aan te melden: kansenmaker@provincie-utrecht.nl.
Aanmelden kan alleen als u bij een van de organisaties werkt waar we mee samenwerken.

E-mail: kansenmaker@provincie-utrecht.nl