Wat doet de provincie nou eigenlijk? Waar beslissen de bestuurders over? Waar kan ik over meepraten? Het zijn vragen die vaak gesteld worden en waar wij graag het antwoord op geven. Wij zijn een open en transparant bestuur en gaan graag met onze inwoners in gesprek. We werken met onze blik naar buiten gericht en hebben oog voor wat er speelt in de maatschappij.
Wat is er aan de hand?
De provincie wil als modern middenbestuur in verbinding zijn met de samenleving en meegroeien met de eisen die dat stelt. We leven in een samenleving waarin overheden en andere partijen voortdurend in wisselwerking met elkaar alert en effectief blijven anticiperen op grote maatschappelijke opgaven. We werken samen mét en vóór andere overheden, instellingen, bedrijven en inwoners om de provincie Utrecht nog mooier te maken. Provinciale Staten stellen de kaders vast, Gedeputeerde Staten vormen het dagelijks bestuur en voeren de besluiten van Provinciale Staten uit, en de ambtelijke organisatie voert de opdrachten uit.
Bestuur en samenwerking
Als coalitie zijn we open en transparant. In de keuzes die we maken en de informatie die we delen. We zijn goed benaderbaar en hebben veel interactie met de samenleving. Bestuurders en ambtelijke organisatie werken met een open blik naar buiten. Dit vraagt om nieuw ambtelijk vakmanschap. De manier waarop de organisatie denkt, moet aansluiten op de manier waarop de samenleving denkt en doet. Door goed te luisteren laten we zien dat we betrokken en bekwaam zijn. Inwoners, instellingen, bedrijven en andere overheden zien zo dat ze ons kunnen vertrouwen. En wij kunnen laten zien dat we dat vertrouwen waard zijn.
De grote maatschappelijke opgaven vragen om een betrouwbare en gezagvolle overheid. We werken actief aan het voorkomen van beïnvloeding, integriteitsschendingen en ondermijnende criminaliteit. We staan allemaal voor dilemma’s en zaken zijn niet altijd zwart-wit. Daarover voeren we steeds het goede gesprek. Met elkaar stellen we de norm: wat kan wel en wat niet?
De opgaven gaan vaak over bestuurlijke grenzen heen. Daarom werken we samen met de Europese Unie, het Rijk, provincies, regio’s, gemeenten en waterschappen. Voor inwoners en maatschappelijke partners zijn we bij grote opgaven herkenbaar en aanspreekbaar als één overheid.
Binnen Provinciale Staten werken we in een ontspannen sfeer samen met alle partijen. Dat kan alleen als vertrouwen de basis is. Het College van Gedeputeerde Staten consulteert Provinciale Staten vroegtijdig en zoekt naar breed draagvlak.
Participatie
Wij vinden het vanzelfsprekend dat inwoners meepraten en meedenken over hun leefomgeving. Deze deelname, waarbij betrokkenheid van inwoners bij de provincie Utrecht en andersom toeneemt, noemen we participatie. Participatie is ook een belangrijk onderdeel van de Omgevingswet. Daarom maken we beleid samen met (groepen) inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Ook doen zij mee in de uitvoering van dit beleid. We stimuleren de organisatie om vaker de provincie in te trekken en moedigen inwoners aan om met creatieve ideeën en initiatieven te komen die bijdragen aan de opgaven in de provincie Utrecht.
Digitalisering en datagedreven werken
Data en informatie zijn steeds belangrijker bij integraal werken, bij het sturen in onze regierol, bij de onderbouwing van politieke beslissingen en bij het inzichtelijk maken van de gevolgen van beleidskeuzes. De afgelopen jaren is de informatievoorziening en het datagedreven beleid binnen de provinciale organisatie verbeterd. We maken meer gebruik van dashboards en monitoring en hebben meer aandacht voor informatieveiligheid en privacy.
Wat gaan we doen?
Bestuur en samenwerking
- Onze open en transparante bestuursstijl maakt dat we goed benaderbaar zijn voor inwoners en partners. We blijven nieuwsgierig naar wat er in de samenleving speelt. Werkbezoeken bij onder andere gemeenten en maatschappelijke instellingen zetten we voort.
- We zijn een betrouwbare partner voor medeoverheden, bedrijven, instellingen en inwoners.
- We werken aan een integer en weerbaar bestuur en zetten in op de aanpak van ondermijning. Ook zetten we samen met gemeenten het instrument BIBOB (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur) in.
- We werken zoveel mogelijk als één overheid (ook regio- en provincieoverstijgend). We zoeken partners actief op, werken nauw samen, erkennen elkaars belangen en staan ook open voor de onderwerpen die voor onze partners van belang zijn.
- De gezamenlijke lobby voor Utrechtse belangen zetten we met kracht voort, in nauwe samenwerking met al onze regio’s, onder meer onder de vlag van de Metropoolregio Utrecht (MRU).
- Samen met de andere provincies zetten we in op Europees beleid en Europese subsidiemogelijkheden. Gemeenten ondersteunen we om de weg te vinden naar deze Europese subsidies.
- Bestuurlijke herindeling is alleen aan de orde als het initiatief hiervoor van gemeenten komt en er voldoende draagvlak is.
- We hechten aan een slagvaardige koepel van provincies (IPO) en investeren daar de nodige tijd in.
- Het college gaat met nieuwe werkvormen (vooraf en interactief) de samenwerking tussen Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten versterken.
Participatie
- Participatie is alleen succesvol als mensen ook daadwerkelijk invloed en zeggenschap hebben. We wegen daarom goed af in welke fase participatie passend is, en geven duidelijk aan welke randvoorwaarden gelden en wat er met de inbreng wordt gedaan. We volgen hierbij de vastgestelde participatievisie en -leidraad. Een participatieverordening volgt.
- Per vraagstuk bepalen we de best passende vorm van participatie. Daarbij kijken we ook vanuit welke rol de provincie aan tafel zit: als presterende, samenwerkende, rechtmatige of responsieve overheid (Effectief sturen met Multi-level Goverance, model NSOB).
- Bij grote processen bespreken we het participatietraject vooraf met Provinciale Staten.
- We zoeken actief naar de stem van bewoners die minder snel gehoord worden en onderzoeken hoe we jongeren kunnen betrekken en de stem van toekomstige generaties een plek kunnen geven. Dit wordt gesymboliseerd door de Toekomststoel.
- We zetten in op nieuwe vormen van democratie en co-creatie, zoals digitale participatie. We onderzoeken of 'burgerberaden' van meerwaarde kunnen zijn als aanvulling op bestaande participatie-instrumenten.
- We bekijken of we het uitdaagrecht vorm kunnen geven: maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan provinciale doelen en die we rechtstreeks financieren ('right to challenge'). Dit is vaak het meest effectief, kleinschalig, inclusief en duurzaam. We stimuleren gemeenten om dit ook te doen.
- Communicatie is een belangrijk instrument om inwoners te verbinden en te betrekken. We benutten daarbij moderne communicatiemiddelen.
- We verkennen of een ombudsfunctie binnen de organisatie kan worden belegd: een laagdrempelige plek waar inwoners en bedrijven terechtkunnen als ze vastlopen in de organisatie.
- We evalueren onze inzet op het Mediafonds en bekijken of en hoe we dit in stand houden.
Digitalisering en datagedreven werken
- Bij digitalisering en datagebruik hanteren we een ethisch kader en stellen we een onafhankelijke ethische commissie in. We zijn transparant over het gebruik van algoritmen. Er komt een digitaliseringsstrategie waarin onze waarden zijn vastgelegd. Hierin is ook aandacht voor koppeling van gegevens van andere overheden.
- We dragen bij aan de uitwisseling van open data door actief nieuwe bronnen beschikbaar te stellen. Ook organiseren we kennisuitwisseling en afstemming om digitalisering tussen overheden en partners te versterken.
- We hebben oog voor risico’s en gevaren, maar spelen ook in op de kansen en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie en andere digitale innovaties (zoals satellietbeelden, sensordata of andere slimme toepassingen).
- We vinden de uitvoering van de Wet open overheid belangrijk en leveren tijdig de juiste informatie aan.
- De provincie werkt samen met partners verder aan de doorontwikkeling van de Utrechtse Digital Twin (een digitale replica van de provincie) en kan andere overheden helpen een bredere afweging te maken in omgevingsplannen.