Utrecht als de Europeproeftuin voor Healthy Urban Living

Utrecht behoort tot de meest concurrerende en innovatieve regio’s van Europa. Het is een regio die economisch groeit: met meer inwoners en meer mobiliteit. Heel belangrijk om zo’n regio aantrekkelijk te houden. Gezond leven in een stedelijke omgeving: Healthy Urban Living, is ons uitgangspunt. Provincie, Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en het UMC werken aan een gezonde leefomgeving. In een gezamenlijke delegatie werd daarom afgelopen week Brussel bezocht. In de ‘hoofdstad van Europa’ werd gezocht naar de verbinding met de ambities van andere steden en landen en aansluiting bij Europese thema’s.

Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht, de burgemeester van Amersfoort, twee Utrechtse wethouders, bestuurders van Hogeschool Utrecht, de Universiteit Utrecht, het Utrecht Medisch Centrum, Utrecht Science Park en de Economic Board Utrecht gingen in gesprek met vertegenwoordigers van onder meer de Europese Commissie, het Europees Parlement, de Permanente Vertegenwoordiging en het Nederlandse lobbynetwerk (Huis van de Nederlandse Provincies, Regio Randstad, Neth-ER.)

Investeren vanuit Brussel in een topregio zoals Utrecht is goed voor Europa. Het onderzoek en de innovaties die hier in sterke regionale netwerken worden ontplooid zijn ook van groot belang voor andere stedelijke regio’s. Een gezamenlijke reis blijkt bovendien een ideaal moment om ook met elkaar over de  invulling van een living lab te spreken: wat betekent dat nou, gezond zijn? Een gesprek over DNA en omstandigheden, over invloeden van buitenaf en gedrag. En over waar overheid, onderwijs en medische wetenschappers invloed op uit kunnen oefenen. Hoe ‘gezond zijn’ altijd het resultaat is van veel factoren en hoe we daar op ongelooflijk veel manieren een positieve draai aan kunnen geven.

Praktijkvoorbeelden

Het Princes Maxima Centrum en Smart Solar Charging bleken goed bekend bij de Europese Commissie. Tijdens een netwerkevent heeft Utrecht Region het Utrechtse concept Healthy Urban Living gepresenteerd met onder meer een video. De pitches gingen onder andere over publiek-private samenwerking. Zoals de presentatie van hoogleraar Farmaceutische Wetenschappen Johan Garssen over de samenwerking tussen kennisinstellingen op Utrecht Science Park en voedingsmiddelenbedrijf Danone BV, die voor haar hoofdkantoor voor Utrecht heeft gekozen. Onderzoeker Harmen Zijp vond gehoor met zijn presentatie van het project ‘Measure your city’ in Amersfoort. In ‘Meet je stad’ doen inwoners drie jaar lang metingen in hun eigen leefomgeving naar  de gevolgen klimaatverandering in de stad Amersfoort.

Gezondheidszorg als werkgelegenheid

Het is geen toeval dat deze beweging in Utrecht ontstaat:  de regio kent een hoge concentratie van kennisinstellingen  en een hoog opgeleide beroepsbevolking. De groei van de bevolking en van de economie zet bovendien het leefmilieu onder druk. Het gezond houden van bewoners in een verstedelijkte omgeving zien wij als een grote maatschappelijke opgave. Tegelijkertijd maakt de gezondheidsgerelateerde bedrijvigheid inmiddels ongeveer een vijfde uit van de totale economie van onze regio. De helft van alle banen in Utrecht in 2050 zal gerelateerd zijn aan gezondheid.