Van weiland tot provinciale hoofdroute: veertig jaar Zuilense Ring

Deze zomer werken we aan groot onderhoud op de Zuilense Ring, het deel van de N230 tussen de A2 en het Gandhiplein. Weggebruikers merken dit aan de werkzaamheden, de aangepaste snelheid en afzettingen. Maar wist u dat deze drukke verbindingsweg al ruim veertig jaar bestaat? Waar nu dagelijks zo’n 56.000 voertuigen rijden, lag vijftig jaar geleden een weiland. Geen asfalt, maar alleen polder met enkele boerderijen. En een betonnen bunker uit de oorlog, die bij de aanleg van de weg werd opgeblazen om plaats te maken voor een nieuwe verbinding tussen Utrecht en Maarssen.  

Toezichthouder Gijs Klomp bij Zuilense Ring

De Zuilense Ring (N230) is inmiddels uitgegroeid tot een van de belangrijkste verbindingen in de provincie Utrecht. Een mooi moment om stil te staan bij het bijzondere verhaal van deze provinciale weg. Toezichthouder Gijs Klomp is al sinds het eerste uur betrokken en vertelt! 

Begin jaren ’70: van polder tot nieuwe verbinding 

In 1974 werd de route voor het eerst opgemeten en vastgelegd door Gijs. Hij is inmiddels toezichthouder bij de provincie en zorgt ervoor dat de weg aan de wettelijke eisen voldoet. Gijs is al sinds het begin betrokken. “Er was toen nog niks”, herinnert hij zich. “Puur polder met wat boerderijen en bedrijven.” Drie jaar later kwam Gijs in vaste dienst als (hulp)kantonnier. Toen er in 1981 iemand nodig was voor toezicht op het nieuwe deel van de weg, werd hij aangewezen. 

De weg werd aangelegd om de A2 en A27 te verbinden, en om de nieuwe woonwijken van Maarssenbroek en Overvecht beter bereikbaar te maken. Het eerste deel – van de A2 tot aan de Utrechtse- en Amsterdamseslag – ging open in 1980. Het oostelijke deel tot het Gandhiplein volgde eind 1981. 

De eerste gebruikers: een konvooi 

Op 13 december 1981 vond er al een bijzondere gebeurtenis plaats. Vanuit Utrecht vertrok die dag een kolonne van zo’n 150 vrachtwagens vol hulpgoederen voor Polen, onder de naam ‘Een Pak van je Hart voor Polen’. De Zuilense Ring was officieel nog niet geopend, maar werd gebruikt als verzamelplek voor het konvooi. 

Diverse vrachtwagens staan op de Zuilense Ring klaar voor vertrek naar Polen
Diverse vrachtwagens staan op de Zuilense Ring klaar voor vertrek naar Polen. Foto: Nationaal Archief (Croes, Rob C. / Anefo) 

“Er lag zo’n vijftien centimeter sneeuw op het asfalt, en de vrachtwagens reden alles plat tot een ijsbaan,” vertelt Gijs. “De officiële opening was nog geen week later. We hebben toen keihard gewerkt om alles op tijd klaar te hebben.”

Het was spekglad. Wij moesten daarna met ouderwetse kraantjes en shovels de hele weg sneeuw- en ijsvrij maken.

Gijs Klomp, toezichthouder

In 2025 gemiddeld 56.000 gebruikers per dag

Na de opening bleek de Zuilense Ring al snel onmisbaar. Het werd al sneller druk dan verwacht. “Het liep direct storm,” vertelt Gijs. “Iedereen gebruikte die weg. Je zag de groei van Maarssen en Utrecht in de hoeveelheid verkeer terug.” Door de jaren heen is er weinig veranderd, de provincie verbeterde wel enkele aansluitingen en zorgde voor onderhoud. 

Luchtfoto Zuilense Ring
Aanleg van de Zuilense Ring van bovenaf gefotografeerd. Foto: Het Utrechts Archief (Delta-Phot Luchtfotografie) 

Vandaag de dag maken gemiddeld 56.000 mensen per werkdag gebruik van de Zuilense Ring. Daarmee is het een belangrijke schakel in de bereikbaarheid van het noordwestelijk deel van de provincie Utrecht geworden. 

Werkzaamheden aan de Zuilense Ring (N230) 

Tijdens het groot onderhoud dat deze hele zomer plaatsvindt, krijgt de weg onder andere geluidsreducerend asfalt, een nieuwe vangrails en wordt de maximumsnelheid verlaagd van 100 naar 80 km/u. Zo wordt de weg klaargemaakt voor de toekomst en prettiger voor omwonenden die uitkijken naar minder geluidsoverlast. Vanaf 1 september is de weg weer helemaal klaar voor gebruik. “Het voelt soms alsof ik deze weg een halve eeuw heb gevolgd,” zegt Gijs glimlachend.

Van weiland tot asfalt, van modder tot verkeersdrukte. En nu maken we de weg weer klaar voor de toekomst.

Gijs Klomp, toezichthouder