De provincie Utrecht gaat investeren in een betere en veiligere M.A. Reinaldaweg (N210) in Lopik-Oost. Op 9 juli stemden Provinciale Staten in met een investering van ruim 23 miljoen euro voor de aanleg van een nieuw kruispunt Graaf. Op 7 juli heeft het dagelijks bestuur van de provincie bovendien ingestemd met de voorstellen van het tweede maatregelpakket aan de N210 in Lopik-Oost.
De N210 in Lopik-Oost is al jaren een knelpunt voor verkeer en veiligheid. Vooral het kruispunt met de Lopikerweg Oost, beter bekend als kruispunt Graaf, zorgt in de spits regelmatig voor files en moet qua verkeersveiligheid verbeterd worden.
Samen met de gemeente Lopik en een klankbordgroep heeft de provincie verschillende oplossingen onderzocht. Op basis daarvan is een ontwerp gemaakt dat rekening houdt met de omgeving, verkeersveiligheid, leefbaarheid, doorstroming, landschappelijke inpassing en kosten.
Eerste maatregelen: nieuw kruispunt Graaf
Voor de maatregelen die Provinciale Staten op 9 juli hebben goedgekeurd, is nu geld beschikbaar. Dit wordt aangepakt:
- Het huidige kruispunt Graaf verdwijnt en wordt zo’n 150 meter naar het noorden verplaatst.
- Verkeer van en naar de Lopikerweg Oost krijgt een aparte route naar het nieuwe kruispunt, gescheiden van het doorgaande verkeer.
- Op het nieuwe kruispunt komt een beveiligde oversteek met verkeerslichten voor fietsers en voetgangers.
- Het fietspad tussen het oude en nieuwe kruispunt wordt losgekoppeld van de weg en parallelweg, om oversteken te beperken.
- De parallelweg wordt grotendeels fietspad, alleen landbouwverkeer met bestemming blijft hier toegestaan. Overig landbouwverkeer rijdt via de hoofdrijbaan.
- De huidige oversteek bij kruispunt Graaf wordt afgesloten met een geluidswerende vangrail.
- De bushaltes Graaf en De Copen worden samengevoegd bij het nieuwe kruispunt, met goede overstapmogelijkheden en nieuwe fietsstallingen. Ook bij de kruising met de Copenweg komt een nieuwe bushalte.
Tweede pakket maatregelen: meer doorstroming
Op 7 juli heeft het dagelijks bestuur van de provincie ingestemd met deze aanvullende maatregelen voor verbeteringen aan de N210 in Lopik-Oost:
- De rotonde N210/N204 wordt vervangen door een verkeerslichtgeregelde T-splitsing met twee rijstroken richting Lopik en IJsselstein.
- Tussen deze kruising en de Copenweg komt er een extra rijstrook in beide richtingen.
- Ook de rotonde N210/Copenweg wordt vervangen door een T-splitsing met verkeerslichten en extra rijstroken. Hier komt ook een bushalte met fietsstallingen. Het defensieterrein (Mobilisatiecomplex) krijgt aan de zuidkant een nieuwe ingang aan de Copenweg.
- Landbouwverkeer mag voortaan over de hoofdrijbaan tussen de S.L. van Alterenlaan en de N204. De weg wordt hierop aangepast. De maximumsnelheid op dit traject blijft 80 km/u.
- De parallelweg tussen het nieuwe kruispunt Graaf en de N204 wordt een 3,60 meter breed fietspad.
- De parallelweg tussen het huidige kruispunt Graaf en de S.L. van Alterenlaan wordt ook een fietspad. Auto’s mogen hier niet meer rijden; een sluis voorkomt sluipverkeer.
- De kruising N210/S.L. van Alterenlaan wordt verbeterd met extra opstelruimte en een veiligere oversteek voor fietsers en voetgangers, inclusief een middengeleider.
Vervolg
Op 12 november beslist Provinciale Staten of er ook budget beschikbaar komt voor dit tweede maatregelenpakket. Hoewel de besluiten in fases worden genomen, gaat het om één samenhangend wegenproject.
In de vervolgfase van dit project zullen zaken als landschappelijke inpassing en groenvoorzieningen verder worden uitgewerkt. Ook worden formele stappen genomen om de maatregelen te kunnen uitvoeren. Denk daarbij aan de aankoop van grond en het doorlopen van de ruimtelijke procedures. Verder moeten er verkeersbesluiten worden genomen en vergunningen worden aangevraagd.
De verwachting is dat dit project tussen 2028 en 2029 wordt uitgevoerd.
Voor persinformatie:
jeffrey.tijdhof@provincie-utrecht.nl
06 39 63 22 46