Vanaf 14 december 2025 start in het openbaar vervoer de nieuwe dienstregeling in de provincie Utrecht. Het openbaar vervoer wordt vanaf dan gereden door twee nieuwe concessiehouders – Transdev in Utrecht Binnen en Keolis in Utrecht Buiten - onder de naam U-OV. Het straatbeeld kleurt dan hoofdzakelijk geel met de vertrouwde U-tram en de nieuwe duurzame zero emissie U-bussen.

Met de nieuwe dienstregeling voeren de vervoerders verschillende wijzigingen door in het Utrechtse OV. Er komt méér OV in de provincie Utrecht: bussen gaan op veel plaatsen vaker en langer rijden, en er komen nieuwe verbindingen. Zo werken we samen aan een toekomstbestendig en goed op de wensen van de reizigers afgestemd openbaar vervoer in de regio.
Toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen
De provincie Utrecht wil de komende jaren investeren in een goed bereikbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen. Dat betekent: snelle verbindingen tussen steden, goede bereikbaarheid van dorpen en bedrijventerreinen en een dienstregeling die meebeweegt met de behoeften van reizigers.
In het OV-netwerkperspectief ligt de nadruk op het uitbreiden van snelle en frequente lijnen, zoals de Bus Rapid Transit (BRT). Tegelijkertijd blijft het bestaande OV-net behouden, zodat ook kleinere kernen goed bereikbaar blijven.
Het coalitieakkoord 2023–2027 benadrukt het belang van een betaalbaar en toegankelijk OV voor álle inwoners: jongeren, ouderen, mensen met een beperking en mensen met een lager inkomen. Ook het Bereikbaarheidsprogramma zet in op slimme en publieke mobiliteitsoplossingen.
De plannen richten zich op drie hoofdpunten:
- Het behouden en verbeteren van OV in kleinere kernen.
- Het versterken van snelle, frequente verbindingen.
- Het verbeteren van de bereikbaarheid van bedrijventerreinen.
Daarnaast wordt gewerkt aan een flexibeler OV-systeem dat inspeelt op veranderende reizigersaantallen. In landelijke gebieden kijken we ook naar aanvullende oplossingen, zoals regiotaxi, deelfietsen en goede overstappunten, zodat ook daar de bereikbaarheid op peil blijft – ook als er geen bus of trein rijdt.
Betrokkenheid
Beide vervoerders hebben op basis van deze uitgangspunten voorstellen gemaakt. Deze voorstellen zijn voorgelegd aan gemeenten, belangenorganisatie ROCOV en onder inwoners van de provincie en reizigers die een reizigersenquête konden invullen. Verschillende voorstellen zijn daarop aangepast, waaronder de route en dienstregeling van lijn 341 (voorheen lijn 41) bij Wijk bij Duurstede, waar grote betrokkenheid van inwoners aanleiding is geweest om te zoeken naar een optimalere verbinding.
Een greep uit de verschillende wijzigingen
Het behouden en verbeteren van OV in kleinere kernen.
- Alle kleine kernen blijven per (vast of flexibel) openbaar vervoer bereikbaar.
- Er gaan meer bussen rijden naar onder meer Groenekan, Maartensdijk en Schoonrewoerd. Ook de bereikbaarheid van Kockengen verbetert: deze kern krijgt elke dag van de week een verbinding met Breukelen.
- Het flexibele vervoerssysteem U-Flex wordt uitgebreid met een aantal nieuwe U-flex-gebieden. Dit zorgt ervoor dat in meerdere kleine kernen zoals Westbroek, Austerlitz en Lage Vuursche ook ’s avonds en in het weekend OV beschikbaar komt.
- Ook al bestaande U-flex-gebieden in beide concessies (Vijfheerenlanden, Bilthoven, Maarssen e.o., Ronde Venen en Woeden / Linschoten) worden uitgebreid met extra haltes, met name in het buitengebied rondom de kernen.
Het versterken van snelle, frequente verbindingen:
- In en rond de steden Utrecht en Amersfoort rijden er frequente bussen onder de naam U-link. En op de langere afstanden in de provincie kunnen reizigers comfortabel en snel reizen met de U-liner.
- In beide concessies komen er nieuwe, elektrische bussen met meer capaciteit.
- Veel buslijnen in beide concessies gaan vaker rijden, vooral in de drukke spitsuren. Maar ook in de daluren, avonden en weekenden.
- In de concessie Utrecht Binnen betreft dit 14 lijnen, waaronder alle U-link-lijnen, die onder meer Nieuwegein, Maarssen, Zeist en Bilthoven met Utrecht verbinden.
- In de concessie Utrecht Buiten gaat het onder meer om de U-liner-verbindingen tussen Gouda – Montfoort – Utrecht en Breukelen – Mijdrecht – Uithoorn. Maar ook bijvoorbeeld lijn 70 tussen Hilversum en Amersfoort en verschillende stadslijnen in Amersfoort.
- De U-liner-verbinding tussen Wijk bij Duurstede en Utrecht krijgt een nieuwe, snellere route binnen Wijk bij Duurstede en gaat vaker rijden.
- Diverse nieuwbouwlocaties zijn beter bereikbaar met het OV door de diverse frequentieverhogingen en uitbreidingen, waaronder de Merwedekanaalzone (Utrecht), Rijnhuizen in Nieuwegein en het Ruimtekwartier (Maarssen).
- Het nachtnet gaat in en rondom stad Utrecht ook in de nacht van donderdag op vrijdag rijden.
Het verbeteren van de bereikbaarheid van Utrecht Science Park en bedrijventerreinen:
- Bedrijventerreinen worden beter bereikbaar. Er gaan meer bussen rijden naar onder meer Papendorp en Lage Weide.
- Ook de bereikbaarheid van Utrecht Science Park verbetert. Vijf lijnen naar Utrecht Science Park, waaronder de tram, gaan vaker rijden en er komt een nieuwe buslijn Houten – Utrecht Science Park.
- Bedrijventerrein Broekweg – Langshaven bij Wijk bij Duurstede wordt voortaan bereikbaar per openbaar vervoer.
- En er komen extra ritten op lijn 395 naar Rotterdam, zodat forenzen eerder kunnen aankomen bij de bedrijven langs deze route.
Meer informatie
Lees voor meer informatie en een volledig overzicht van de wijzigingen de vervoerplannen 2026 van U-OV. Hierin is ook opgenomen de consultatienota met de uitkomsten van de reacties van reizigers, gemeenten en belangenorganisatie ROCOV.
Bekijk het vervoerplan van Utrecht Binnen en Utrecht Buiten.
Voor persinformatie:
jelmer.geerds@provincie-utrecht.nl
06 42 47 30 33