Militair erfgoed Park Vliegbasis Soesterberg vertelt uniek verhaal

In opdracht van de provincie Utrecht en het Rijksvastgoedbedrijf zijn in de afgelopen jaren bijzondere voorwerpen opgegraven uit de grond van de voormalige vliegbasis Soesterberg. Het archeologisch onderzoek is in handen van het Bureau voor Archeologie en Bouwhistorie (BAAC). Eén van de gevonden voorwerpen is een militaire uniformjas rond 1920 van een Nederlandse militair, die tot rond 1930 heeft gewoond bij de vliegbasis.

Uniformjas vliegenier na opgraving
Uniformjas vliegenier gevonden bij opgraving.

Het meeste gevonden materiaal vertelt het verhaal over het dagelijkse (dienst)leven, de persoonlijke hygiëne en vrijetijdsbesteding van zowel Nederlandse als Duitse militairen uit de jaren ’20, ’30 en ’40 van de twintigste eeuw. Denk aan kammen, scheermesjes, mondharmonica’s en kaartspellen. Ook van de vooroorlogse bewoning zijn sporen gevonden. Langs de Batenburgweg zijn gebruiksvoorwerpen en serviesgoed gevonden uit de late 18e eeuw/ begin 19e eeuw, zoals: kopjes, schotels, pijpen en kinderspeelgoed.

Unieke vondst

Militaire vondsten zijn er vanzelfsprekend ook. Zo zijn in het bos rond de verkeerstoren aan de zuidkant van Park Vliegbasis Soesterberg verschillende onderdelen van een Duitse Flak-Batterie (Flugabwehrkanone) gevonden. Dit is een luchtafweerbatterij uit de Tweede Wereldoorlog, waarmee het luchtruim boven ‘Fliegerhorst’ Soesterberg kon worden verdedigd. Alle schoongemaakte en beschreven archeologische vondsten naar het provinciaal archeologisch depot.

De zoektocht naar militair erfgoed is onderdeel van opsporingswerkzaamheden naar Ontplofbare Oorlogsresten die BAAC archeologisch begeleidt. Deze werkzaamheden aan de rand van Park Vliegbasis Soesterberg zijn nodig voor het bouwrijp maken van de grond voor geplande nieuwbouwwoningen van het programma Hart van de Heuvelrug. Het archeologisch onderzoek is uitgevoerd onder toezicht van de gemeentelijke archeologen van de gemeenten Soest en Zeist. Door de mogelijke aanwezigheid van Ontplofbare Oorlogsresten is het verboden om zelfstandig in dit gebied onderzoek te doen met behulp van een metaaldetector.

Wonen in en met de natuur

Deze nieuwe woonwijk in ontwikkeling aan de zuidkant van het park grenst aan de bestaande bebouwing van Soesterberg-Noord. Het uitgangspunt van deze nieuwe woonwijk in ontwikkeling is ‘wonen in en met de natuur’. Zo staan de woningen in de natuur zonder harde grenzen tussen de woonkavels en het natuurgebied. Een deel van de woonwijk ligt in de gemeente Zeist en een deel in de gemeente Soest.

Meer informatie

Provincie Utrecht, gemeente Zeist, gemeente Soest werken samen binnen het programma Hart van de Heuvelrug. In de afgelopen vijftien jaar is de natuur op de Utrechtse Heuvelrug uitgebreid en versterkt. Zo is met de realisatie van vijf ecoducten een groot aaneengesloten natuurgebied ontstaan van 5.300 hectare. Op andere plekken wordt ruimte gemaakt voor wonen, werken, zorg en recreatie. Zo draagt het programma bij aan een groene en gezonde leefomgeving in de regio rond Soest en Zeist.

patricia.schalkwijk@provincie-utrecht.nl06 51 99 45 32