Nieuwe adviezen voor verbetering fietssysteem

De Adviesraad Fietsroutes heeft eind januari twee adviezen aangeboden aan gedeputeerde mobiliteit, André van Schie. Het eerste advies gaat over doorfietsroutes door kleine dorpskernen en het landelijk gebied. Het tweede advies gaat over de inclusiviteit van het regionale fietssysteem.

Ronald Löhr en Ewoud Vink bieden advies Adviesraad Fietsroutes aan gedeputeerde Van Schie
Van links naar rechts: gedeputeerde André van Schie, Ronald Löhr en Ewoud Vink.

De Adviesraad, ontstaan in 2019 op initiatief van de provincie, bestaat uit vertegenwoordigers van kennis- en belangenorganisaties op fietsgebied. De raad geeft gevraagd en ongevraagd, onafhankelijk advies over alles wat te maken heeft met de aanleg en het gebruik van het regionale fietsnetwerk en doorfietsroutes. De twee meest recente adviezen van de adviesraad, zijn onlangs aangeboden aan gedeputeerde André van Schie.

Fietsroutes door kleine dorpskernen

Hoe kunnen we beter omgaan met de weerstand die wordt ondervonden bij de aanleg van doorfietsroutes, waarbij het specifiek gaat over kleine kernen en het landelijk gebied? Welke maatregelen kunnen worden genomen om de steun van de lokale bevolking te vergroten? Aanbevelingen hebben betrekking op het overleg met betrokken partijen, aandacht voor beleving, voordelen voor de leefomgeving, aansluiting op regionale fietsnetwerk, bewustwording van gedrag van fietsers en het monitoren van het gebruik van de route.

Een inclusief fietssysteem

De voormalige fietsburgemeester van Utrecht, Jelle Bakker, heeft de Adviesraad uitgedaagd om een advies op te stellen over inclusiviteit. In een 'inclusief fietssysteem' kan iedereen naar eigen wens gebruik maken van alle fietsvoorzieningen die de provincie heeft. Verschillende groepen inwoners ervaren hierin belemmeringen. De aard van deze belemmeringen is heel divers: van aanwezigheid van specifieke hindernissen of obstakels op de route (zoals grote hoogteverschillen, steile hellingen, lange tunnels), het niet beschikken over een fiets, het ontbreken van onvoldoende fietsvaardigheid tot het ervaren van fysieke beperkingen waardoor het gebruik van een fiets niet vanzelfsprekend is.

Kansen voor inclusiviteit

De Adviesraad ziet kansen voor de provincie op drie niveaus. Allereerst kan de provincie inclusiviteit regionaal een plek geven in het ontwerp, aangezien de provincie zelf direct betrokken is bij de verbetering van bestaande en aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur. Ook kan de provincie inclusiviteit extra stimuleren, onder andere met subsidies die de beschikbaarheid van aangepaste voertuigen voor de verschillende doelgroepen vergroten.

Verder kan lokale samenwerking met gemeenten de mogelijkheden verruimen om te ondersteunen bij de aanschaf van (kostbare) aangepaste voertuigen, bijvoorbeeld door het flexibel inzetten van de Wet Maatschappelijk Ondersteuning (WMO) of vergelijkbare regelingen. Tot slot kan de provincie op nationaal niveau sturen op het actualiseren van de landelijke CROW-richtlijnen, die meer zouden kunnen anticiperen op de behoeften van fietsers met een beperking en/of met een aangepaste fiets.

Voor persinformatie:
jelmer.geerds@provincie-utrecht.nl, 06 42 47 30 33

 

 

Zie ook