Nieuwe website voor hulp en ondersteuning bij versnelling energietransitie

De provincie Utrecht heeft een nieuwe website gelanceerd: energietransitieutrecht.nl. Deze website is speciaal ontworpen voor de samenwerkingspartners van de provincie. Alle kennis en informatie is samengebracht over de ondersteuning die de provincie Utrecht biedt om de energietransitie te versnellen.

Twee vrouwen bekijken tablet

Gemeenten, bedrijven, bewonersinitiatieven, maatschappelijke organisaties en andere partners die werken aan de energietransitie kunnen alle informatie nu gemakkelijker vinden. Om er samen voor te zorgen dat de provincie zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2050, CO2-neutraal is.

Wat biedt de website?

Op de website www.energietransitieutrecht.nl is informatie te vinden over bijvoorbeeld netcongestie, energiearmoede en ondersteuning bij verduurzaming van woningen, bedrijven en maatschappelijk vastgoed. Er is ook veel aandacht voor innovaties en subsidies. Voor elk onderwerp wordt aangegeven welke ondersteuning en subsidies beschikbaar zijn, zowel binnen en buiten de provincie. Ook zijn er praktische middelen voor bijvoorbeeld participatie, zon op dak bij netcongestie en de aanpak van energiearmoede te vinden.

Energiewerkplaats Utrecht verdwijnt

Met de komst van de nieuwe website is energiewerkplaatsutrecht.nl niet meer in gebruik. Deze online gemeenschap werd in 2018 gestart om bekendheid en steun te krijgen voor de energietransitie in de regio, in samenwerking met overheden, bedrijven en andere organisaties. Inmiddels heeft deze transitie een volwassen plek in de verschillende organisaties, met formele samenwerkingsverbanden tussen alle partijen. Daarom heeft de provincie nu gekozen voor een meer informatieve website die ook nieuwe partners de weg wijst naar hulp en ondersteuning bij de energietransitie.

lotte.mulders@provincie-utrecht.nl, 06 39 25 06 62