Provinciale erepenning voor scheidend burgemeester van Zeist Koos Janssen

Commissaris van de Koning Hans Oosters heeft de Provinciale Erepenning uitgereikt aan scheidend burgemeester van Zeist, Koos Janssen. Hij deed dit tijdens een afscheidsbijeenkomst, die op vrijdag 12 januari plaats had in de Grote Kerkzaal van de Evangelische Broedergemeente in Zeist.

voorzijde erepenning van de provincie Utrecht
Voorzijde erepenning van de provincie Utrecht

Tijdens zijn toespraak stond de commissaris stil bij de 37-jarige bestuurlijke carrière van Koos Janssen (68) in de provincie Utrecht. Na het wethouderschap in Woerden, werd Janssen burgemeester in Bunnik en daarna in Soest en Zeist. In Zeist was hij achttien jaar burgemeester.

Verbinding maken

Hans Oosters beschreef de bestuursstijl van Koos Janssen, waarbij ‘willen verbinden’ centraal stond: “Jouw geheim is actie genereren door verbinding te maken. Op de menselijke relatie ‘gaan’. Open vragen stellen, luisteren, samenvatten, terugkoppelen en weer luisteren. Je ego loslaten, anderen de ruimte geven en simpelweg begeleider van het proces zijn. Jij laat zien dat de kracht van de relatie een oerkracht is om dingen voor elkaar te krijgen.”

De commissaris stond ook stil bij de rol die Koos Janssen vervulde voor de andere Utrechtse burgemeesters: “Je was als vanzelf de primus inter pares. Je was er voor je collega’s en vervulde een stabiliserende rol. Zeker ook in de coronatijd, toen burgemeesters dag en nacht in de bocht waren.”

Grote betekenis voor Utrecht

De commissaris van de Koning overhandigde Koos Janssen de Provinciale Erepenning namens het provinciebestuur. Hij benadrukte dat lang niet elke scheidend bestuurder deze krijgt: “Hij komt je toe op grond van jouw grote betekenis voor Utrecht.”

45ste persoon

De Provinciale Erepenning bestaat ruim veertig jaar en wordt namens het provinciebestuur uitgereikt door de commissaris van de Koning. Koos Janssen is de 45ste persoon die de onderscheiding krijgt. De erepenning bestaat uit een in brons gegoten penning van 79 mm, ontworpen door kunstenaar Theo van de Vathorst. Het symboliseert vier personen met onderling verbonden handen, als symbool van samenwerking, met het opschrift: 'Erepenning van de Provincie Utrecht' met daarnaast het provinciewapen.

Afgelopen najaar reikte de commissaris de erepenning uit aan directeur-bestuurder Herman Sietsma voor de manier waarop hij Kasteel Amerongen en Huis Doorn door een financieel zware tijd wist te loodsen en een gezonde toekomst gaf. In 2019 kregen oud-commissaris van de Koning Willibrord van Beek en scheidend gedeputeerde Mariëtte Pennarts de Erepenning.

karin.alberts@provincie-utrecht.nl06 53 72 80 69