Burgemeestersvacatures
Burgemeestersbenoemingen
Er is een vaste procedure voor burgemeestersbenoemingen. Aan de benoeming van een burgemeester gaat een uitgebreide procedure vooraf, die wordt geleid door de commissaris van de Koning. De commissaris adviseert over de kandidaten. De gemeenteraad speelt daarbij uiteraard een belangrijke rol, onder andere bij het opstellen van het profiel van de burgemeester.
Herbenoemingen en waarnemingen
Een burgemeester wordt benoemd voor 6 jaar. Voordat deze termijn afloopt, geeft de burgemeester aan of hij voor herbenoeming in aanmerking wil komen. De vertrouwenscommissie uit de raad vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester. Dat gebeurt onder meer tijdens periodieke gesprekken met de burgemeester, waarbij de profielschets het uitgangspunt is.
Gesprek
Als het nodig is, vindt een gesprek plaats tussen de commissaris en de raad over het functioneren van de burgemeester. In alle gevallen spreekt de commissaris met de burgemeester zelf. De raad brengt een aanbeveling uit over de herbenoeming. Die aanbeveling stuurt de commissaris met een eigen advies aan de minister. Ook rapporteert hij de minister over de inhoud en het verloop van de procedure.
Waarnemend burgemeesters
In bijzondere gevallen kan de commissaris, na overleg met de gemeenteraad, een waarnemend burgemeester benoemen. Dat kan onder meer gebeuren in de periode tussen het ontslag van de vertrekkende en de benoeming van een nieuwe burgemeester. Ook kan er in gemeenten die onderdeel zijn van een fusie met andere gemeenten (gemeentelijke herindeling) of bij langdurige afwezigheid (bijvoorbeeld wegens ziekte) een waarnemer worden benoemd.
Contact
Voor een afspraak met de chef kabinet van de commissaris van de Koning: Bas Thomas
Secretariaat: Sandra Goutier-Kammeraat
Telefoon: 06 39 62 67 42
E-mail: kabinet@provincie-utrecht.nl
Voor vragen over burgemeestersvacatures kunt u contact opnemen met Myrte Hesselberth
Telefoon: 06 39 82 27 54
E-mail: burgemeestersprocedures@provincie-utrecht.nl