Utrechtse Intisar Maddoe in landelijke finale Lagerhuis

Bij de finale van het Lagerhuis zullen een aantal jongeren tegen elkaar debatteren. Daarnaast zijn er drie scholieren, die met hun speech, de V-rede, de finale gehaald hebben. Intisar Maddoe van het Utrechts Stedelijk Gymnasium maakte met haar speech indruk en zit in de finale, die op 6 mei om 20.25 uur te zien is bij BNNVara op NPO2.

Op Weg naar het Lagerhuis met Intisar Maddoe met een groene blouse
Op Weg naar het Lagerhuis met Intisar Maddoe op het moment dat ze hoort dat ze door gaat naar de finale. Intisar zit op de voorste rij, tweede van rechts, met een groene blouse.

De V-rede is een toespraak van individuele scholieren, waarin zij hun mening geven over een maatschappelijk probleem of iets dat hen en anderen raakt. De speeches vinden plaats naast de debatten van de diverse scholen tijdens Op Weg naar het Lagerhuis. De speech van Intisar gaat over de hokjescultuur en dat zij die niet meer vindt kunnen. Haar twee tegenstanders speechen over vlees eten en over eetstoornissen. Zij krijgen alle drie 150 seconden om hun V-rede te houden.

Polderen versus polarisatie

In haar 150 seconden geeft Intisar aan dat zij niet in de hokjes past, die mensen in Nederland gewoonlijk hanteren en dat de helft van de jongeren niet weet waar ze precies bij horen. Ooit was Nederland een land van polderen, nu is het een land van polarisatie, aldus Intisar.

Elk jaar zijn de Utrechtse provinciale voorrondes van Op Weg naar het Lagerhuis in het Huis van de provincie. Statenleden en gedeputeerden fungeren vaak als jurylid hierbij.

De finale met debatten en de V-redes zijn live te volgen op 6 mei 2023 om 20.25 uur bij BNNVara op NPO2.

sandra.sue@provincie-utrecht.nl, 06 527 69 589