Opnieuw hulp van Prokkelduo’s op stembureaus in de provincie Utrecht

Op 22 november vindt de Tweede Kamerverkiezing plaats. Om alles op de stembureaus in goede banen te leiden, zijn er veel vrijwilligers nodig. Op het provinciehuis kregen 40 mensen met een (licht) verstandelijke beperking een training. Hierdoor kunnen ze aan de slag als Prokkelduo op een van de vele stembureaus.

Gedeputeerde Van Muilekom met vrijwilligers die aan de slag gaan op stembureaus
Na een training op het provinciehuis kunnen Prokkelduo's aan de slag op stembureaus. Gedeputeerde Rob van Muilekom is blij met de nieuwe vrijwilligers.

Een Prokkelduo bestaat uit een persoon met een (licht) verstandelijke beperking en iemand zonder beperking. Zij kunnen samen of alleen een van de taken op een stembureau verrichten. Bijvoorbeeld mensen op weg helpen, de identiteit van kiezers controleren of de stembiljetten tellen. De praktijkdag zorgt ervoor dat de duo’s goed voorbereid zijn op het werk wat van hen verwacht wordt. Gedeputeerde Rob van Muilekom “Door mee te helpen op een stembureau zijn deze mensen van grote meerwaarde en worden zij echt gezien. Ik vind dit een prachtig voorbeeld. Ook ben ik blij met de nieuwe initiatieven als de Verkiezingstelefoon en de website waarop wordt uitgelegd hoe je je stem moet uitbrengen. Hierdoor kan iedereen meedoen in onze maatschappij, want daar staan wij voor als provincie!”

Verkiezingstelefoon en webmodule Hoe werkt stemmen?

Om de verkiezingen voor mensen met een verstandelijke beperking toegankelijker te maken is er de Verkiezingstelefoon. Deze wordt gerund door meerdere zorg- en belangenorganisaties en bemenst door cliënten zelf die hiervoor een training hebben gekregen. Ook is er op Steffie een module beschikbaar die het stemproces duidelijk uitlegt en waar geoefend kan worden met het uitbrengen van een stem.

Stichting Prokkel organiseert samen met Team Sam van Aveleijn deze trainingen. Zij willen minimaal in 200 gemeenten in Nederland een stembureau met daarin een prokkelduo stellen zij in een gemeenschappelijk statement. "Want mensen met een verstandelijke beperking zijn meer dan hun beperking, zij willen en kunnen van betekenis zijn in de samenleving. Het draagt bij aan een inclusieve samenleving en een positieve beeldvorming in de maatschappij."

patricia.schalkwijk@provincie-utrecht.nl06 51 99 45 32