Vernieuwen verkeerslichten N227 in Amersfoort: weg twee weken afgesloten

Van maandag 29 januari tot en met vrijdag 9 februari voert aannemer Vialis in opdracht van de provincie Utrecht werkzaamheden uit aan de verkeerslichten op de Leusderweg/Doornseweg (N227) in Amersfoort. De werkzaamheden vinden plaats bij de aansluiting met de N221 (Rondweg Zuid) en de kruising met de Laan 1914 en Dodeweg. De weg is twee weken afgesloten.

hectometerpaal N227

Verkeer wordt in beide richtingen omgeleid via de Stichtse Rotonde, de N237, N238 en N224. De extra reistijd is minimaal 15 minuten. Tijdens de spitsuren wordt grotere hinder verwacht, de provincie adviseert voor vertrek de route te checken.

Verkeersmaatregelen

Verkeersregelaars zijn aanwezig en zorgen ervoor dat fietsers en voetgangers veilig kunnen oversteken. Bij calamiteiten krijgen de nood- en hulpdiensten altijd een vrije en snelle doorgang. Het crematorium blijft tijdens de werkzaamheden via een omleiding bereikbaar.

Vanaf de A28 is de weg rechtsaf het Leusderkwartier in met één rijstrook geopend voor verkeer. De wijk uit gaat via de Vondellaan en dan naar de Stichtse Rotonde. Vanaf de Stichtse Rotonde is de strook rechtsaf richting Maarn geopend en de rest van de kruising afgesloten.

Ook fietsers worden omgeleid, in de eerste week van de werkzaamheden zal dit via de noordzijde zijn, in de tweede week via de zuidzijde. De omleiding is door de fietstunnel tussen de beide kruisingen in.

Hieronder de locatie van de afsluiting:

Kaart van afsluiting N227 in Amersfoort jan/feb 2024

Werkzaamheden

De regelautomaat voor de stoplichten aan de kant van de weg wordt vervangen, net zoals de verkeerslichten en drukknoppen. De vervanging is nodig omdat het huidige materiaal technisch is afgeschreven. Daarnaast worden wachttijdvoorspellers voor fietsers toegevoegd en extra detectielussen voor de fietsers om sneller groen te krijgen. De aannemer werkt dagelijks tussen 07:00 en 16:00 uur. Tijdens die uren kan er geluidsoverlast zijn door bepaalde werkzaamheden zoals het slijpen van de lussen.

Wilt u op de hoogte blijven van alle werkzaamheden aan Utrechtse provinciale wegen? Volg dan @werkaandewegutr op X (voorheen Twitter).

jeffrey.tijdhof@provincie-utrecht.nl, 06 39 63 22 46