Voorbereidende werkzaamheden kruising M.A. Reinaldaweg in Lopik

In opdracht van de provincie Utrecht start aannemer KWS in oktober 2023 met voorbereidende werkzaamheden voor de aanpassing van de kruising M.A. Reinaldaweg (N210)/Nicolaas van Catsweg in Lopik, ter hoogte van Cabauw.

Een graafmachine die zand langs een weg verplaatst

Medio 2024 wordt de kruising verkeersveiliger gemaakt. Er komt meer ruimte voor voorsorteren en oversteken. Om de snelheid te verlagen, wordt er een verkeersplateau aangelegd.

Voorbereidende werkzaamheden vanaf 10 oktober 2023

Voor het aanpassen van de kruising moeten er eerst voorbereidende werkzaamheden worden uitgevoerd. Deze werkzaamheden vinden plaats tussen 10 oktober 2023 en het voorjaar van 2024 en geven weinig hinder voor het verkeer en de omgeving.

De voorbereidende werkzaamheden betreffen:

• Aanbrengen nieuwe en vervangen bestaande beschoeiingen.

• Uitvoeren van een boring onder de N210 voor het aanbrengen van een mantelbuis voor de verlegde kabels en leidingen.

• Verleggen kabels en leidingen.

• Plaatsen voorbelasting aan de zuidkant van de parallelweg. Grote zakken met zand (bigbags) moeten ervoor zorgen dat de grond inklinkt en voldoende stevig wordt voor de nieuwe, verlegde parallelweg. De zakken zand moeten een aantal maanden blijven staan om hun werk te kunnen doen.

• Parallelweg verleggen.

Planning, verkeersmaatregelen en bereikbaarheid 10 oktober 2023-voorjaar 2024

• In de week van 9 tot 13 oktober is er ’s avonds en ’s nachts wat verkeershinder vanwege het plaatsen van de verkeersmaatregelen.

• In de periode van 16 oktober tot en met 3 november is afslaan richting Cabauw niet mogelijk. De omleidingsroute naar Cabauw wordt aangegeven met gele borden met een ‘C’ en loopt via de Zijdeweg en de Lopikerweg.

• De maximumsnelheid voor het doorgaande verkeer wordt tijdelijk verlaagd naar 50 km/uur.

• Fietsers tussen Lopik en Schoonhoven worden vanaf 23 oktober met behulp van borden omgeleid via de Lopikerweg. Dit brengt nauwelijks omrijtijd met zich mee.

• De busdiensten blijven hun normale route rijden; bij de halte Cabauw stopt de bus op de rijbaan.

• Landbouwverkeer mag vanaf 23 oktober tijdelijk gebruik maken van de hoofdrijbaan.

Afbouw kruising in het voorjaar van 2024

In het voorjaar van 2024 wordt de kruising afgebouwd naar de definitieve situatie. De M.A. Reinaldaweg (N210) is dan twee weken afgesloten tussen de provinciegrens Zuid-Holland/Utrecht en de Vrijheidslaan in Lopik.

Blijf op de hoogte en download de KWS-app

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over de werkzaamheden aan de N210? Download de KWS-app op uw smartphone. Zoek in de app naar: N210 en voeg toe als favoriet.

Achtergrondinformatie aanpassing kruising N210-Nicolaas van Catsweg

De aanpassing van de kruising N210-Nicolaas van Catsweg komt voort uit een trajectstudie van de N210 tussen Schoonhoven en Nieuwegein. Bij deze studie is de hele N210 onder een vergrootglas gelegd om te kijken waar de weg beter en veiliger kan worden ingericht en waar deze aanpassingen mogelijk meegenomen kunnen worden tijdens de uitvoering van het groot onderhoud dat plaatsvindt in de periode 2022-2025.

Omdat de N210 een lange provinciale weg is, zijn de onderhoudswerkzaamheden opgeknipt in trajecten die op verschillende momenten aan de beurt zijn. Het groot onderhoud tussen Schoonhoven en Lopik is voor de zomer van 2022 uitgevoerd. Dit jaar hebben we werkzaamheden uitgevoerd bij Benschop, tussen IJsselstein en Nieuwegein en bij de aansluiting met de A2. Meer informatie over de studie, de trajecten en de planning vindt u op www.provincie-utrecht.nl/n210

Wilt u op de hoogte blijven van alle werkzaamheden aan Utrechtse provinciale wegen? Volg @werkaandewegutr dan op X (voorheen Twitter).

jeffrey.tijdhof@provincie-utrecht.nl, 06 39 63 22 46