Wegbeheerders en provincie Utrecht investeren samen flink in verkeersveiligheid

Voor het vierde jaar op rij verstrekt de provincie subsidie aan gemeenten die verkeersonveilige knelpunten willen aanpakken. Met deze subsidieregeling kunnen de gemeenten hun eigen wegen veiliger maken. Tot nu toe is er al 5,6 miljoen euro verstrekt in deze subsidieregeling. Gemeenten zetten dit in voor verschillende maatregelen. Het doel is een veiligere provincie met minder ongelukken en minder slachtoffers.

fietspad, auto te gast

De provincie werkt continu aan de optimalisatie van verkeersveiligheid op haar provinciale wegen. Om ook de wegen die in het beheer van de gemeenten zijn veilig in te richten en gemeenten te stimuleren om hier actief mee bezig te zijn, heeft de provincie in 2020 een subsidieregeling opgetuigd vanuit het programma verkeersveiligheid. De middelen die gemeenten ontvangen vanuit de provinciale subsidieregeling kunnen door gemeenten worden ingezet om de infrastructuur in de gemeenten veiliger te maken. Hierdoor worden alle wegen, zowel provinciale als gemeentelijke wegen, binnen de provincie beetje bij beetje verkeersveiliger. Deze steun past bij de maatregelen die binnen het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 vallen waaraan alle wegbeheerders (Rijk, gemeenten en provincies) zich gecommitteerd hebben. Het doel is een dalende trend in het aantal verkeersslachtoffers.

De provincie is blij met de projecten die gemeenten indienen voor subsidie.  Gedeputeerde van Schie: “Het is fijn dat verkeersveiligheid niet alleen voor de provincie de allerhoogste prioriteit heeft, maar ook voor gemeenten. We voelen het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de veiligheid continu te verbeteren, en inwoners vragen daar ook om. Door financieel bij te dragen, ondersteunen we daarom gemeenten om het verkeer voor met name kwetsbare doelgroepen veiliger te maken.”

Kwetsbare deelnemers

De meeste verkeersslachtoffers vallen onder kwetsbare deelnemers zoals de voetganger en de fietser. De subsidieregeling geeft daarom de meeste aandacht voor deze doelgroepen. Zestien gemeenten en een waterschap hebben de afgelopen jaren een of meerdere aanvragen gedaan en deze ook ontvangen. We hebben subsidie gegeven voor verschillende plannen zoals; de aanleg van een midden-eiland voor het verbeteren van oversteken, het goed inrichten van 30km/uur zones waardoor de snelheid omlaag gaat, het aanleggen van oversteek locaties voor voetgangers die zijn uitgevoerd met zebrapaden en bebording, het verkeersveiliger maken van fietsoversteken door het aanbrengen van snelheidsremmende plateau’s, het herinrichten van kruispunten en het overzichtelijk maken van 'schoolzones’ ten gunste van de verkeersveiligheid op het moment van het halen en brengen van schoolgaande kinderen.

Het resultaat tot nu toe is dat 5,6 miljoen euro subsidie is verstrekt in de afgelopen 4 jaar. De provincie subsidieert 50 procent van de totale aanlegkosten waardoor er door de wegbeheerders totaal 11,2 miljoen euro is uitgegeven aan verbetering van de verkeersveiligheid. De subsidieregeling is ook dit jaar weer open. Gemeenten kunnen tot 30 september 2024 hun aanvraag indienen via het subsidieloket van de provincie.

jelmer.geerds@provincie-utrecht.nl, 06 42 47 30 33