Zondag 1 oktober: gratis evenement Park Vliegbasis Soesterberg

Natuurgebied Park Vliegbasis Soesterberg is tien jaar open voor het publiek. Programma Hart van de Heuvelrug viert deze mijlpaal op zondag 1 oktober met een gratis evenement van 11.00 tot 15.00 uur. Voor jong en oud is er van alles te zien, doen en beleven: natuurexcursies, hardloopwedstrijden en activiteiten waarbij u leert over de militaire historie.

Park Vliegbasis Soesterberg, Entree 4 (Hertenlaan, Den Dolder)
Park Vliegbasis Soesterberg, Entree 4 (Hertenlaan, Den Dolder) biedt toegang tot het evenemententerrein.

Jong en oud zijn uitgenodigd om samen te genieten van een gezellige dag midden in dit bijzondere gebied.

• Er zijn leerzame natuurexcursies (meerdere excursies met gids), waarbij deelnemers meer te weten komen over de natuur.
  • Benieuwd naar welke dieren in het gebied leven? Kinderen ontdekken het tijdens het speuren naar dierensporen of gaan op zoek naar kleine waterdieren in een van de poelen.
  • Ook is er een nieuwe tentoonstelling over de Koude Oorlog in de commandobunker.
  • Jonge bezoekers kunnen hun survival skills oefenen of meedoen aan een mini-bootcamp.
  • Sportfanaten nemen deel aan een parkloop van 3 kilometer (13-17 jaar) of 4 kilometer (17+).
  • Er is een prestatieloop van 10 kilometer voor geoefende lopers (alle leeftijden).

Atletiekvereniging Pijnenburg organiseert beide lopen.
  • De kunstenaars van Dropstuff serveren bij de gezellig ingerichte locatie Shelter 610 snacks en drinken.

Voor sommige activiteiten is vooraf inschrijven nodig.

Bereikbaarheid

U kunt de evenementenlocatie bereiken met het openbaar vervoer, met de fiets of lopend via entree 4 aan de Hertenlaan in Huis ter Heide. Kijk voor alle activiteiten en de routebeschrijving op www.hartvandeheuvelrug.nl/feestvliegbasis. Hier leest u ook hoe u zich voor activiteiten kunt inschrijven. Wie zich vooraf heeft ingeschreven voor de parkloop of prestatieloop, parkeert zijn fiets of auto bij het Nationaal Militair Museum. Hier kunnen zij hun startbewijs ophalen.

Vrij toegankelijk natuurgebied

Na het sluiten van de vliegbasis in 2008 beheert het Utrechts Landschap het terrein als natuurgebied en heeft het een nieuwe naam gekregen: Park Vliegbasis Soesterberg. Het programma Hart van de Heuvelrug heeft dit gebied in de afgelopen 15 jaar samen met het Utrechts Landschap geleidelijk vormgegeven in een grotendeels toegankelijk natuurgebied, dat iedereen vrij kan bezoeken. Omwonenden uit Soesterberg, Bosch en Duin en Den Dolder weten het gebied al jaren goed te vinden om er te wandelen, fietsen of joggen.

Programma Hart van de Heuvelrug

Provincie Utrecht, gemeente Soest, gemeente Zeist, Stichting Het Utrechts Landschap en het Nationaal Militair Museum werken samen binnen het programma Hart van de Heuvelrug. Binnen het programma is de natuur op de Utrechtse Heuvelrug uitgebreid en versterkt. Zo zijn er vijf ecoducten aangelegd. Op andere plekken wordt ruimte gemaakt voor wonen, werken, zorg en recreatie, waarmee het programma bijdraagt aan een groene en gezonde leefomgeving in de regio rond Soest en Zeist.