In de toekomst kunt u uw factuur niet meer per post of per e-mail (pdf-bestand) aanleveren. Om een factuur in behandeling te kunnen nemen moet uw factuur voldoen aan de factuur voorschriften van de provincie Utrecht. Een van de voorschriften is het aanleveren van e-facturen via Peppol.
Wat is een e-factuur?
Een e-factuur is een elektronisch document, dat zonder extra handelingen in boekhoudsoftware ingelezen en geboekt kan worden. Een e-factuur is niet hetzelfde als een factuur als pdf-bestand. Lees meer over e-facturatie op de website van econnect.eu: factuurportaal - gratis e-facturen versturen | econnect
Met ingang van 1 januari 2027 is e-facturatie via het Peppol-netwerk bij nieuwe overeenkomsten tussen een leverancier en de provincie Utrecht wenselijk. Facturen per post of e-mail worden niet meer geaccepteerd. Ook e-facturen (als .xml-bestand) als bijlage in een e-mail worden niet in behandeling genomen.
Veilige verzending
De provincie hecht er waarde aan dat het document op betrouwbare wijze wordt aangeleverd. Zo hoeven wij niet te twijfelen over de authenticiteit van de factuur en kunnen we deze nog efficiënter verwerken. De provincie werkt met het e-facturatienetwerk Peppol. Dit is een netwerk van Europese e-facturatieproviders en financiële softwareleveranciers, geïnitieerd door de Nederlandse overheid. Lees meer over simplerinvoicing econnect.eu.
Factuur via Peppol indienen
Bekijk de volgende stappen voor het indienen van een e-factuur via Peppol:
- Stuur uw factuur via Peppol. Het Organisatie Identificatienummer (OIN) van de provincie Utrecht is: 00000001001797864000.
- Veel financiële software hebben veilig elektronisch factureren standaard ingebouwd. Controleer op de website van eConnect of uw pakket hiertussen staat óf vraag dit na bij uw softwareleverancier. U kunt dan in een paar stappen elektronisch factureren.
- Is uw organisatie nog niet aangesloten op het Peppol-netwerk, dan kunt u de factuur via het gratis online e-facturatietool van eConnect verzenden. Maak hiervoor op de website van eConnect een gratis account aan. Bij het aanmaken van een account betaalt u via iDEAL eenmalig 0,01 euro waarmee de aanmeldende persoon wordt geïdentificeerd als rechtmatig persoon om te handelen namens uw organisatie.