Factuur voorschriften

Voorwaarden voor het sturen van een factuur

Uw factuur moet aan de wettelijke eisen voldoen, voor een snelle afhandeling en betaling. Uw factuur moet voorzien zijn van een bestelnummer (verplichtingsnummer/inkooporder), tenzij anders met u is overeengekomen. Dit bestelnummer begint met de cijfers 41 of 48.

Een factuur die niet voldoet aan de voorwaarden van de provincie Utrecht en/of aan de wettelijke factuureisen, kunnen niet verwerkt worden en wordt teruggestuurd. Na herstel van de factuur, kunt u deze opnieuw sturen. Heeft u géén bestelnummer (verplichtingsnummer/inkooporder), neem dan contact op met uw opdrachtgever/contactpersoon bij de provincie Utrecht.

E-facturatie

E-factureren is het elektronisch versturen en het automatisch verwerken van een factuur. 

Met ingang van 1 januari 2027 is e-facturatie bij nieuwe overeenkomsten tussen een leverancier en de provincie Utrecht wenselijk. Facturen per post of e-mail worden niet meer geaccepteerd. Ook e-facturen (als .xml-bestand) als bijlage in een e-mail worden niet in behandeling genomen.

Een e-factuur voor de provincie Utrecht kunt u alléén versturen via het Peppol-netwerk. E-facturen moeten voldoen aan de Nederlandse gebruiksinstructie (NLCIUS). Vermeld in de factuur het bestelnummer (verplichtingsnummer/inkooporder). Meer informatie vindt u op de pagina e-facturen.

Betaling van uw factuur

Als de factuur aan bovenstaande voorwaarden voldoet, vindt betaling plaats binnen 30 dagen na ontvangstdatum van de factuur overeenkomstig onze algemene inkoopvoorwaarden (tenzij anders is overeengekomen).

Betalingsherinneringen en andere correspondentie aangaande facturen, kunt u indien via: infofad@provincie-utrecht.nl.