De provincie houdt toezicht op het archief- en informatiebeheer bij gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen. Toegankelijke en betrouwbare informatievoorziening en overheidsarchieven zijn namelijk essentieel voor goed bestuur, goede bedrijfsvoering en transparantie naar de burger. Alleen als de digitale en papieren archivering op orde is kunnen overheidsorganisaties hun taken goed (blijven) uitvoeren.
Wetten en besluiten
Hoe overheden met hun informatie en archieven om moeten gaan, staat in:
- De Archiefwet 1995 (in 2023 wordt deze wet aangepast)
- Het Archiefbesluit
Werkwijze
Uit de Archiefwet 1995 blijkt een belangrijke controlerende rol voor de gemeentearchivaris en de archivaris van het waterschap. Dit maakt een hechte samenwerking tussen de externe (interbestuurlijke) en interne toezichthouders belangrijk. Hoe wij toezicht houden staat in:
- Het Aanvullend beleidskader voor het Interbestuurlijk archieftoezicht. Bij de aankomende wijziging van de Archiefwet, verwacht in 2023, wordt dit aanvullend kader aangepast.
In de Verordening systematische toezichtinformatie provincie Utrecht staat welke informatie gemeenten en waterschappen jaarlijks moeten aanleveren over hun informatiebeheer. Bekijk de pagina over het aanleveren van toezichtinformatie.
Handreiking
De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een handreiking voor het opstellen van verantwoordings- en toezichtinformatie Archiefwet.
Meer informatie
Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Stuur dan een e-mail naar: interbestuurlijktoezicht@provincie-utrecht.nl.