Campagne Laad je op in de natuur!

Bewegen is gezond. Maar bewegen in schone lucht en genietend van de stilte is nog gezonder! De provincie Utrecht heeft veel mooie natuurgebieden waar de lucht schoner is en waar het nog echt stil kan zijn. Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug heeft in opdracht van de provincie verschillende ‘gezonde’ wandel- en fietsroutes in de hele provincie kaart gebracht. Bijvoorbeeld een wandelroute in de stilte van het Leersumse Veld en een fietsroute door de schonere lucht langs de Vecht & Plassen.

Natuur en gezondheid

We doen er veel aan om de luchtkwaliteit in de provincie Utrecht te verbeteren. Maar op sommige plaatsen is de lucht al schoner. Ook de rust en stilte die je op deze plekken vaak vindt, is goed voor de gezondheid van onze inwoners en bezoekers. We willen dat meer mensen zich meer bewust worden van het belang van schone lucht en rust voor hun gezondheid.

We weten allemaal dat bewegen gezond is. Door naar de plaatsen te gaan waar de lucht nog wat schoner is, is dit nog beter voor je gezondheid. En vaak is het hier ook heerlijk rustig en stil. Ook dat is heel goed voor je gezondheid. Even weg van alle drukte en je hoofd leegmaken. Een goede combinatie dus.

Campagne door Regionaal Bureau voor Toerisme

We willen dat steeds meer mensen zich bewust worden van deze gezonde opties. Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug heeft in opdracht van ons allerlei routes in de provincie Utrecht in kaart gebracht en brengt dit nu onder de aandacht.

Onder andere via de website Opladenindenatuur.nu en een virtual reality actie proberen we inwoners en bezoekers van de provincie Utrecht te laten zien wat rust en schone lucht voor je kan betekenen.  We hopen hen met onder meer ‘gezonde’ wandel- en fietsroutes te inspireren om vaker te wandelen en te fietsen. Niet alleen in hun vrije tijd, maar ook in het dagelijks leven. Dit draagt bij aan de eigen gezondheid, maar ook aan het schoner en stiller worden van de omgeving.

Liesbeth van Holten, Programmamanager

E: gezondeleefomgeving@provincie-utrecht.nl