Verkeerseducatie en -voorlichting

Een groot deel van alle verkeersongevallen komt door verkeerd gedrag tot stand. Iemand die niet goed oplet of zich niet aan de regels houdt, zijn hier voorbeelden van. Het aanbieden van verkeerseducatie en -voorlichting is daarom een cruciaal instrument in het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. Verkeerseducatie en -voorlichting hebben vooral een preventieve functie. Het doel is om de verkeersdeelnemer de benodigde kennis, vaardigheden en motivatie bij te brengen voor een veilige deelname aan het verkeer. Hierdoor zou het aantal verkeersslachtoffers als gevolg van risicovol gedrag moeten afnemen.

Projecten verkeerseducatie

  • Streetwise

    Streetwise is een doorlopend lessenpakket dat uitgevoerd wordt op basisscholen gedurende de gehele looptijd van de basisschool. Het is opgebouwd uit vier modules passend bij de leeftijd en ontwikkelfase van basisschoolleerlingen. Professionele instructeurs komen een ochtend naar de school en geven verkeerstrainingen op maat.

  • BlindSpot

    BlindSpot is een leerzame en leuke les met zang en beweging die leerlingen wijst op de gevaren van de dode hoek van grote voertuigen zoals een bus, vrachtwagen of landbouwvoertuig.

  • Mobiel in mijn hand, fiets aan de kant – BO

    Deze interactieve les is voor basisschoolleerlingen van groep 7 en 8 en is gericht op het smartphonegebruik op de fiets onder kinderen van 10 tot en met 12 jaar. Met behulp van oefeningen in het lokaal wordt er aangetoond dat je geen twee dingen tegelijk kunt doen.

  • Mobiel in mijn hand, fiets aan de kant – MO

    Deze interactieve les is voor middelbare scholieren van de brugklas en is gericht op het smartphonegebruik op de fiets onder kinderen van 12 tot en met 14 jaar. Met behulp van oefeningen op een fietssimulator wordt er aangetoond dat je geen twee dingen tegelijk kunt doen.

  • SUIT

    Veel middelbare scholieren fietsen in groepsverband naar school. Groepsdruk kan leiden tot risicovolle verkeerssituaties. De drie lessen uitgevoerd onder de naam Stand Up In Traffic (SUIT) richten zicht op weerbaarheid, groepsdruk en zelfvertrouwen gekoppeld aan verkeersveiligheid, de dode hoek en fietsen zonder mobiel.

  • Praktijkdag jonge automobilisten

    De onervarenheid van jonge automobilisten kan leiden tot risicovolle situaties. Door deel te nemen aan de praktijkdag voor jonge automobilisten kunnen onervaren bestuurders bepaalde situaties gericht oefenen op een afgesloten en veilig oefenterrein.

  • Doortrappen

    Doortrappen is gericht op het veilig, plezierig en comfortabel gaan en blijven fietsen van senioren. Door activiteiten aan te beiden aan senioren werkt Doortrappen aan een daling van het aantal fietsongevallen, meer gezondheidswinst voor senioren, een verbeterede zelfredzaamheid en sociale betrokkenheid.

Landelijke campagnes

  • BOB

    De BOB-campagne richt zich op het voorkomen van rijden onder invloed van alcohol. De centrale boodschap van de campagne is: spreek van tevoren af wie de BOB is en dus geen alcohol drinkt en terugrijdt. Om bewustzijn te creëren over de gevaren van het rijden onder invloed en aandacht te generen voor de BOB op de juiste momenten worden er handhavingsacties i.s.m. de politie en voorlichtingsacties op festivals en openbare plekken uitgevoerd. De BOB-teams gaan in gesprek met de mensen over rijden onder invloed van alcohol en nemen een vrijwillige alcoholtest af.

  • MONO

    Het doel van de MONO-campagne is het bewust maken van fietsers en automobilisten van het afleidende effect en de risico’s van smartphonegebruik tijdens verkeersdeelname voor de eigen veiligheid en die van andere verkeersdeelnemers. MONO (staat voor bezig zijn met één taak) betekent ongestoord onderweg zijn, zonder enige afleiding. Provincie Utrecht voert de MONO zakelijk campagne intern uit en attendeert haar eigen medewerkers op het MONO beleid. Daarnaast faciliteert provincie Utrecht gemeenten met campagnematerialen voor MONO.

  • Fietsverlichting

    De landelijke fietsverlichtingscampagne AAN herinnert fietsers aan het belang en het aanzetten van fietsverlichting. In de regionale ‘AAN in Utrecht campagne’ draait het letterlijk om het zichtbaar maken van jezelf in het donker. Onderdelen van deze campagne zijn verschillende soorten inzetten op sociale media (werken met influencers en speciale filters) en fysieke acties zoals de ‘VR-game Follow the Light (een mobiele VR-game waar jongeren in een virtuele wereld geconfronteerd worden met de gevaren van het rijden zonder fietsverlichting).

  • Snelheid

    De snelheidscampagne legt de focus op het herinneren aan de geldende snelheidslimieten, de keuze van een bij de situatie passende snelheid (lager dan de limiet) en bewustmaking van de extra remweglengte bij de overschrijding van de limiet. De smileys en spaarpaal zijn maatregelen die wij inzetten binnen de snelheidscampagne. Daarnaast faciliteert provincie Utrecht gemeenten met campagnematerialen voor de snelheidscampagne.

Regionale campagnes

  • Trapper niet in!

    Uit recent onderzoek van VeiligheidNL blijkt dat het aantal slachtoffers dat na een fietsongeval waarbij alcohol in het spel is op de spoedeisende hulp belandt, in de afgelopen tien jaar met 84 procent is gestegen. Deze fietsongevallen eindigen vaak niet met slechts een schram of blauwe plek. Zo belanden per week 40 fietsers met hersenletsel op de spoedeisende hulp. De campagne Trapper niet in! creëert bewustzijn onder jongvolwassenen over de risico’s van fietsen onder invloed van alcohol.

  • Smileys

    Om de verkeersveiligheid te vergroten, zet de provincie onder andere smileys in, ook wel Snelheidsinformatie Displays (SID) genoemd. De smiley is een display die de rijsnelheid meet en direct terugkoppelt aan bewoners. Wanneer een passerende automobilist zich aan de maximumsnelheid houdt, vertoont het bord een blije smiley. Rijdt de automobilist te hard, dan verschijnt het bord een boze smiley. Deze snelheidsdisplays rouleren om de paar maanden van plek.

  • Spaarpalen

    De spaarpaal attendeert automobilisten op hun snelheid én beloont ze direct bij goed gedrag. Elke automobilist die zich aan de snelheidslimiet houdt en de spaarpaal passeert, zorgt voor geld in de spaarpot. Het gespaarde bedrag wordt gebruikt voor een project in de buurt.

  • Afleiding op locatie

    Afleiding op de fiets, waaronder smartphonegebruik, verhoogt het risico op een ongeval. Om zo veel mogelijk jongeren te bereiken, worden ook buiten school momenten gecreëerd om aandacht te besteden aan afleiding op de fiets op openbare plekken, zoals winkelcentra en sportlocaties. Op deze manier kunnen ook ouders, jongere kinderen en andere volwassenen kennismaken met de leerstof.