Op geen enkele ringweg rijdt zoveel doorgaand verkeer als op de Ring Utrecht. De A2, A27, A28, A12 en diverse gemeentelijke en provinciale wegen komen er samen. In de toekomst zal het op dit traject alleen maar drukker worden. Dit heeft niet alleen files tot gevolg, maar ook extra geluidoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit.
Rijkswaterstaat pakt de drukke A27 en A12 rondom Utrecht aan, in samenwerking met diverse regionale en lokale overheden. Er worden maatregelen genomen om de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid te verbeteren.
Bovenwettelijke maatregelen
In 2016 is voor de aanpassing A27/A12 Ring Utrecht 15 miljoen euro extra gereserveerd voor aanvullende maatregelen: de 'bovenwettelijke' maatregelen. Dit maakte geen onderdeel uit van het formele tracébesluit, omdat daarin alleen maatregelen staan die nodig zijn om aan de wettelijke eisen te voldoen. Dit is in het nieuwe tracébesluit ook het geval. Zoals de minister in een brief aan de Tweede Kamer schreef, wordt uitgegaan van de bestaande afspraken met extra bovenwettelijke maatregelen. De werkzaamheden worden uitgevoerd als onderdeel van het project Ring Utrecht onder regie van Rijkswaterstaat.
Het maatregelenpakket is als volgt samengesteld:
Op vijftien locaties in Utrecht, De Bilt en Houten komen extra, langere of hogere geluidschermen dan de wettelijk verplichte geluidsschermen. Hiermee wordt de geluidbelasting op bijna alle woningen in het projectgebied teruggebracht tot maximaal 55 decibel (voor woningen in woonwijken) of maximaal 60 decibel voor woningen die niet in een woonwijk liggen (solitaire woningen).
In totaal profiteren ongeveer 3.000 woningen van de bovenwettelijke geluidschermen met een reductie van 1 tot 6dB ten opzichte van het ‘wettelijke’ pakket. Het effect op uw woning kunt u zien op de interactieve geluidskaart van het project A27/A12 Ring Utrecht.
Nieuwe fietsverbinding
Niet het hele budget wordt besteed aan geluidsreducerende maatregelen. Het budget dat overblijft, ongeveer 1,7 miljoen euro, gaat naar een nieuwe fietsverbinding tussen Rijnsweerd en De Uithof. Deze fietsverbinding zal door het nieuwe knooppunt Rijnsweerd lopen en verder ontworpen worden door gemeente Utrecht, in afstemming met Rijkswaterstaat.
Lees meer over deze plannen op de website van Rijkswaterstaat.