Op geen enkele ringweg rijdt zoveel doorgaand verkeer als op de Ring Utrecht. De A2, A27, A28, A12 en diverse gemeentelijke en provinciale wegen komen er samen. En in de toekomst zal het op dit traject alleen maar drukker worden. Dit heeft niet alleen files tot gevolg, maar ook bijvoorbeeld extra geluidoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit.
Rijkswaterstaat pakt de drukke A27 en A12 rondom Utrecht in samenwerking met diverse regionale en lokale overheden aan. Er worden diverse maatregelen genomen om de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid te verbeteren.
Bovenwettelijke maatregelen
In 2016 is voor de aanpassing A27/A12 Ring Utrecht € 15 miljoen extra gereserveerd voor aanvullende leefbaarheids- en inpassingsmaatregelen: de ‘bovenwettelijke’ maatregelen. Dit maakte destijds geen onderdeel uit van het formele tracébesluit omdat hierin alleen maatregelen worden opgenomen die nodig zijn om aan de wettelijke eisen te voldoen. Dit is in het nieuwe tracébesluit ook het geval. Zoals de minister in een brief aan de Tweede Kamer heeft aangegeven wordt uitgegaan van de bestaande afspraken met extra bovenwettelijke maatregelen. De werkzaamheden worden uitgevoerd als onderdeel van het project Ring Utrecht onder regie van Rijkswaterstaat.
Bekijk hier het bovenwettelijke maatregelenpakket voor het noordelijke deel van de Ring Utrecht.
Bekijk hier het bovenwettelijke maatregelenpakket voor het zuidelijke deel van de Ring Utrecht.
Het maatregelenpakket is als volgt samengesteld:
Op 15 locaties in Utrecht, De Bilt en Houten komen extra, langere of hogere geluidschermen dan de wettelijk verplichte geluidsschermen. Hiermee wordt de geluidbelasting op bijna alle woningen in het projectgebied teruggebracht tot maximaal 55 decibel (voor woningen in woonwijken) of maximaal 60 decibel voor woningen die niet in een woonwijk liggen (solitaire woningen).
In totaal profiteren ongeveer 3.000 woningen van de bovenwettelijke geluidschermen met een reductie van 1 tot 6dB ten opzichte van het ‘wettelijke’ pakket. Het effect op uw woning kunt u zien op de interactieve geluidskaart van het project A27/A12 Ring Utrecht.
Nieuwe fietsverbinding
Niet het gehele beschikbare budget wordt besteed aan de realisatie van geluidsreducerende maatregelen. Het budget dat overblijft, ongeveer € 1,7 miljoen, wordt ter beschikking gesteld voor een nieuwe fietsverbinding tussen Rijnsweerd en De Uithof. Deze fietsverbinding zal door het nieuwe knooppunt Rijnsweerd lopen en verder ontworpen worden door gemeente Utrecht, in afstemming met Rijkswaterstaat.
Lees meer over deze plannen op de website van Rijkswaterstaat.