De rotonde tussen de provinciale wegen N224 en N226 in Woudenberg is een enkelstrooksrotonde met een gelijkvloerse oversteek van de parallelweg. De oversteek heeft een negatieve invloed op de doorstroming en de verkeersveiligheid. De provincie Utrecht heeft een plan gemaakt om de situatie structureel te verbeteren.
De rotonde tussen de provinciale wegen N224 en N226 in Woudenberg is een enkelstrooksrotonde met een gelijkvloerse oversteek van de parallelweg. De oversteek heeft een negatieve invloed op de doorstroming van het autoverkeer en het openbaar vervoer en op de verkeersveiligheid van overstekende (brom)fietsers.
Een zogeheten 'rotondedoseerinstallatie' is in 2013 geplaatst met een doseerlicht op elke tak van de rotonde. Hiermee worden de wachttijden meer gelijkmatig verdeeld over alle takken van de rotonde. Deze doseerinstallatie lost het doorstromingsprobleem op voor de korte termijn, maar biedt geen structurele en toekomstvaste oplossing.
In opdracht van de provincie Utrecht heeft SWECO in 2017 een analyse uitgevoerd met een simulatiemodel. Hieruit bleek dat minimaal een grootschalige rotondevorm of een grootschalig kruispunt met verkeerslichten nodig is, om de doorstroming te verbeteren. Omdat deze twee opties ruimtelijk niet inpasbaar zijn, is geadviseerd om te kiezen voor een tweestrooksrotonde (een knierotonde) in combinatie met extra bypasses. Deze rotondevorm neemt minder ruimte in beslag en is verkeersveiliger dan een complexe en grootschalige oplossing.
Deze oplossing heeft tot gevolg dat de huidige gelijkvloerse oversteek vervangen moet worden. Hierbij is gekozen voor een fietstunnel. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de gemeenten Woudenberg en Utrechtse Heuvelrug.
Provinciale Staten van Utrecht hebben in november 2021 een besluit genomen over de reconstructie van de rotonde en de aanleg van een fietstunnel waarbij 13,5 miljoen euro is gereserveerd voor de uitvoering ervan.
Knierotonde met extra bypasses
Binnen de gegeven ruimtelijke beperkingen zorgt een 'knierotonde' met extra bypasses voor een sterk verbeterde verkeersafwikkeling ten opzichte van de huidige rotonde:
- Elke toerit naar de rotonde heeft twee gescheiden rijstroken en elke afrit van de rotonde heeft een enkele rijstrook, met als uitzondering hierop de westelijke toerit vanaf de N224, waarbij één rijstrook wordt aangelegd als bypass naar de N226 richting Maarsbergen.
- Een extra bypass wordt aangelegd vanaf de zuidelijke toerit (N226 vanuit de richting Maarsbergen) naar de oostelijke afrit (N224 richting Woudenberg/Scherpenzeel).
Deze beide bypasses komen los van de rotonde te liggen.
Fietstunnel
Als gevolg van de ombouw tot knierotonde met extra bypasses neemt het aantal rijstroken toe dat op de oostelijke aansluiting van de rotonde (N224 van en naar Woudenberg/Scherpenzeel) gekruist moet worden (van twee rijstroken in de huidige situatie naar vier rijstroken in de nieuwe situatie). Hierdoor en door de te verwachte toename van het verkeer wordt een gelijkvloerse oversteek voor tractoren en (brom)fietsers steeds minder veilig. Door het gemotoriseerd verkeer hier te plaatse naar de hoofdrijbaan te sturen, ontstaat de mogelijkheid voor de aanleg van een fietstunnel. Een fietstunnel biedt een veilig, ongelijkvloerse oversteek en draagt bij aan het creëren van goede en veilige fietsroutes met als doel het fietsen te stimuleren.
Busbaan
Ook het openbaar vervoer heeft last van stagnerend verkeer voor de rotonde. Om voor de OV-reiziger een betrouwbare reistijd te garanderen wordt ten noorden van de N224 tussen de brandweerkazerne en de rotonde een aanliggende busstrook of een vrijliggende busbaan aangelegd. Hierdoor kan de bus langs het verkeer rijden en vlak voor de rotonde invoegen met het overige verkeer.
Onderaan deze pagina vindt u een video met een impressie van de toekomstige situatie.
-
November 2021
Investeringsbesluit van Provinciale Staten over de reconstructie van de rotonde en de aanleg van de fietstunnel. -
Vanaf 2023
Nadere uitwerking van het ontwerp, gesprekken met stakeholders, benodigde grondaankoop, diverse aanvullende onderzoeken, doorlopen ruimtelijke procedures, aanvraag vergunningen, verleggen kabels en leidingen. Via een openbare aanbesteding wordt de uitvoering vervolgens gegund aan een aannemer. -
2025/2026
Verwachte uitvoering ombouw rotonde en aanleg fietstunnel.
Via bewonersbrieven, mailberichten en publicaties houden we de omgeving op de hoogte van de voortgang van het project. Voor de zomer van 2024 wil de provincie een brede informatiebijeenkomst organiseren om het plan toe te lichten.
Mailbox
Als u mailberichten wilt ontvangen over de voortgang van het project, kunt u een mail sturen naar de mailbox N224-N226Woudenberg@provincie-utrecht.nl We nemen u dan op in het mailbestand voor dit project, waarbij we de AVG-regels in acht nemen. Via de mailbox kunt u ook uw vragen, wensen, ideeën en zorgen kwijt of informatie opvragen.
Projectenwebsite
Op onze projectwebsite www.provincie-utrecht.nl/n224-n226-woudenberg vindt u alle informatie over het plan, de besluitvorming, de voorbereiding en de uitvoering. Zodra we een aannemer en een planning hebben voor de uitvoering, vindt u hier ook de gevolgen die de uitvoering heeft op het verkeer en de omgeving.
Vragen en opmerkingen
Uw vragen of opmerkingen kunt u mailen naar N224-N226Woudenberg@provincie-utrecht.nl.
Deze video wordt niet weergegeven omdat u nog geen toestemming heeft gegeven om cookies van derden te plaatsen. Accepteer cookies en herlaadt deze pagina om de video te bekijken of bekijk deze op https://youtu.be/9fm9Dwskl9s.
Indien u cookies eerder hebt geweigerd kunt u deze alsnog accepteren.
In Woudenberg legt de provincie Utrecht een nieuwe rotonde aan op de aansluiting van de provinciale wegen N224 en N226. Ook komt er een fietstunnel en een busbaan. Dit zorgt voor een betere doorstroming en meer verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers.