Kennisgeving van voornemen tot verkoop van een gedeelte van een perceel grond nabij Bazeldijk 29 te Meerkerk in de gemeente Vijfheerenlanden

9 november t/m 29 november 2023

Object- en Vastgoedinformatie:

• Omschrijving type vastgoed: Een gedeelte van een perceel bermgrond;
  • Adres:                                      Nst. Bazeldijk 29, 4231 ZB Meerkerk (gem. Vijfheerenlanden);
  • Kadastrale aanduiding:          Gemeente Meerkerk, sectie F, nummer 442 gedeeltelijk;
  • Perceel grootte/ oppervlak:   Ongeveer 01.85 are;
  • Vigerende bestemming:        Enkelbestemming “verkeer” en enkelbestemming “groen”.

Algemene informatie

De provincie Utrecht verkoopt onroerende zaken op basis van een openbare transparante procedure, met inachtneming van het provinciaal beleidskader grondbeleid, tegen marktconforme prijzen. Niettemin kan de provincie besluiten om van een openbare verkoop af te zien als bij voorbaat vaststaat of redelijkerwijs mag worden aangenomen dat op grond van objectieve, toetsbare en redelijke criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor de aankoop.

Als gevolg van de provinciale herindeling Vijfheerenlanden, waar de gemeente Meerkerk deel van uitmaakte ligt de gemeente Meerkerk sinds 1 januari 2019 in de provincie Utrecht.

Bij Koninklijk Besluit van 3 maart 1998 nummer 98.001100 is het beheer en onderhoud van het Merwedekanaal bezuiden de Lek overgegaan van de Staat (Rijkswaterstaat) naar de provincie Zuid-Holland. Op 21 september 2021 is het eigendom van het Merwedekanaal bezuiden de Lek, met de bijbehorende werken en voorzieningen waaronder de Grote Sluis met bruggen en noordelijke voorhaven te Vianen, de Bolgerijnsebrug, de Zwaanskuikenbrug, de Meerkerksebrug en de Bazelbrug door de Staat bij notariële akte in eigendom overgedragen aan de provincie Zuid-Holland; Op 10 februari 2022 is het eigendom van het Merwedekanaal met bijbehorende werken en voorzieningen, voor zover gelegen in de provincie Utrecht bij notariële akte door de provincie Zuid-Holland in eigendom overgedragen aan de provincie Utrecht.

De provincie Utrecht is voornemens een sinds 2002 bestaande schriftelijke overeenkomst van koop en verkoop (verkoopakte, oorspronkelijk gesloten door de provincie Zuid-Holland) voor de levering van een gedeelte van het perceel grond, kadastraal bekend gemeente Meerkerk, sectie F, nummer 442 te effecturen omdat, ingevolge voornoemde akte van levering verleden op 10 februari 2022, de provincie Utrecht thans eigenaar is van het onderhavige perceel gedeelte.

In artikel 1. Verplichtingen van de Staat, lid 2. van genoemde akte is de provincie Utrecht gehouden alle bijzondere lasten en beperkingen voortvloeiend uit de overdracht van het eigendom van het Merwedekanaal c.a. aan de provincie Utrecht, ook de lasten en beperkingen die niet in de akte van levering zijn vermeld, getrouw na te komen jegens de provincie Zuid-Holland.

Derhalve staat al op voorhand vast dat de overdracht van het onderhavige perceel gedeelte, met inachtneming van de voorwaarden en bepalingen in de verkoopakte van de provincie Zuid-Holland uit 2002 uitsluitend zal worden overgedragen aan de in de verkoopakte genoemde wederpartij.

Bent u van mening dat u ook in aanmerking dient te komen voor de aankoop van deze onroerende zaak omdat u interesse heeft in aankoop en ook aan de gestelde criteria kunt voldoen, dan kunt u dit schriftelijk en gemotiveerd uiterlijk 20 kalenderdagen na publicatiedatum aan de provincie Utrecht kenbaar maken. In dat geval onderzoekt de provincie of de verkoop alsnog op basis van een openbare verkoopprocedure dient plaats te vinden. U ontvangt binnen twee weken na sluiting reactietermijn schriftelijk bericht van de provincie over de beslissing en het vervolgtraject.

Het kenbaar maken van interesse doet u door een e-mail te sturen naar theo.van.vliet@provincie-utrecht.nl, onder vermelding van "Interesse inzake perceel Meerkerk, sectie F, 442 ged.”.

Meer informatie

Heeft u vragen dan kunt u deze stellen door een e-mail te sturen naar theo.van.vliet@provincie-utrecht.nl