Kennisgeving verkoop van 0.23.50ha grond nabij Stationsgebied Driebergen Zeist conform terugkoopoptie

12 juli 2023 t/m 10 augustus 2023

De provincie is voornemens om 0.23.50 bouwgrond met bestemming bedrijventerrein te verkopen aan de vennootschap met beperkte aansprakelijkheid "Aan het station B.V". (hierna te noemen AHS).

Partijen hebben in 2013 een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de ontwikkeling van het stationsgebied Driebergen Zeist met nadruk op de verbetering van de infrastructuur. Hiertoe heeft de Provincie ruim 1 ha grond van AHS en direct en indirect gelieerde vennootschappen gekocht voor de aanleg van een ontsluitingsweg en een bovengrondse parkeergarage. De destijds op deze grond gelegen bedrijfs- en kantoorgebouwen zijn inmiddels gesloopt en de werken zijn gerealiseerd. De Provincie heeft zich conform de intentieovereenkomst ingespannen om de oppervlaktes kantoorruime en bedrijfsruimte (inclusief een mogelijke uitbreiding daarvan) die door sloop daarvan zijn vervallen, te verplaatsen naar het bij AHS in eigendom achterblijvende gedeelde en het aangrenzende perceel. AHS heeft in aanvulling hierop een bouwplan voor deze locatie ontwikkeld.

AHS maakt gebruik van een door partijen overeengekomen de terugkoopoptie van een aangrenzende perceel ter grootte van 0.23.50 ha tegen de marktwaarde die is bepaald  door een onafhankelijk taxateur.

Objectgegevens

• Kadastraal perceel: Driebergen-Rijnsenburg, sectie A, nummers 1994, 1999, 2001 Oppervlakte: 0.23.50ha totaal.
  • Locatie: grenzend aan Oude  Stationsweg nummer 11-15 te Driebergen-Rijsenburg.
  • Cultuurtoestand: terrein met bestemming bedrijventerrein.  Zoals weergegeven op bijgevoegde verkoop tekeningen c.q. tekening van het ‘’aangrenzende perceel’’.
Tekening van het verkochte: in oranje de drie te verkopen kadastrale percelen ten zuid-westen van het stationsgebied Driebergen-Zeist.
Tekening behorend bij samenwerkingsovereenkomst 2013 met het ‘’aangrenzend perceel’’ waarvoor een terugkoopoptie is bedwongen.
Tekening (groen gearceerd) van het ‘’aangrenzend perceel’’ waarvoor een terugkoopoptie is bedwongen.

Gelet op de aankoop van ruim 1 ha grond ten behoeve van de infrastructurele ontwikkeling van het stationsgebied en de daarbij bedwongen terugkoopoptie in 2013, is de provincie van mening dat AHS de enige serieuze gegadigde is voor de koop van de grond. Deze publicatie betreft daarom slechts een kennisgeving.

Vervaltermijn

Indien u zich niet kunt verenigen met de beoogde verkoop dient een kort geding tegen de provincie Utrecht aanhangig te worden gemaakt bij Rechtbank Midden, Utrecht, Vrouwe Justitiaplein 1, 3511 EX Utrecht op straffe van verval van alle rechten om tegen de eventueel nadien gesloten overeenkomst in rechte met succes op te komen, waaronder het recht tot het instellen van een vordering tot vernietiging, beëindiging, ontbinding van de overeenkomst.

Het instellen van een kort geding geschiedt door middel van een tijdige betekening van een dagvaarding door een deurwaarder. Dit kort geding dient binnen vier weken na dagtekening vanaf de publicatiedatum te geschieden. Bij gebreke van een tijdig kort geding vervalt het recht tegen het voornoemde in rechte op te komen en/of daarop enige vordering tot schadevergoeding of welke andere aanspraak dan ook te baseren, althans heeft u uw rechten daarop verwerkt. De provincie en AHS zouden immers onredelijk worden benadeeld, indien pas na deze termijn alsnog tegen het aangaan van de overeenkomst zou worden opgekomen.