Mededeling tot voorgenomen verkoop grond gekoppeld aan natuurontwikkeling aan de Marsdijk in Bunnik (08-02-2023)

De provincie Utrecht is voornemens om circa 6 ha agrarisch- en natuurgrond aan de Marsdijk in Bunnik aan een lokale agrarisch ondernemer te verkopen. Gekoppeld aan de verkoop ontwikkelt koper circa 3 ha natuur op eigen grond. Met de verkoop wordt een cruciale natuurverbinding tussen de natuurgebieden Amelisweerd en Nieuwe Wulven gerealiseerd, welke onderdeel gaat uitmaken van het Natuurnetwerk Nederland (NNN).

Het betreft de volgende percelen tevens weergegeven op de bijgevoegde verkooptekening:

kaart verkoop grond Marsdijk in Bunnik
Op de kaart in rood aangegeven percelen nabij Marsdijk in Bunnik

Objectgegevens

Kadastraal perceel Oppervlakte Cultuurtoestand (eindbeeld)
Bunnik B 73 ged. en 949 ged. 5.52.07 ha Agrarisch
Bunnik B 73 ged. en 949 ged. 0.50.00 ha Natuur (N14.03)
Bunnik B 979 en 977 0.18.25 ha Klompenpad

Verkoopprocedure

De provincie Utrecht verkoopt onroerende zaken op basis van een openbare transparante procedure, met inachtneming van het provinciaal beleidskader grondbeleid, tegen marktconforme prijzen. Niettemin kan de provincie besluiten om van een openbare verkoop af te zien als bij voorbaat vaststaat of redelijkerwijs kan worden aangenomen dat op grond van objectieve, toetsbare en redelijke criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor aankoop. De provincie meent dat de betreffende agrarisch ondernemer de enige serieuze gegadigde is om deze gronden te kopen om de volgende criteria:

• Met de verkoop wordt een robuuste ecologische verbindingszone tussen de natuurgebieden Amelisweerd en Nieuwe Wulven gerealiseerd;
  • Met de verkoop wordt 3,5ha nieuwe natuur (NNN) gerealiseerd en door een eindbeheerder langdurig beheerd;
  • Koper heeft aantoonbaar kennis en ervaring met (agrarisch) natuurbeheer;
  • De verkoop draagt bij aan een goede landbouwverkaveling;
  • Koper de grond kan benutten voor een duurzame groei van zijn agrarische onderneming.

Als u van mening bent eveneens aan de gestelde criteria te voldoen en daarom in aanmerking wenst te komen voor verkoop van deze onroerende zaak dan kunt u dit schriftelijk en gemotiveerd uiterlijk 20 kalenderdagen na datum van publicatie aan de provincie Utrecht kenbaar maken. In dat geval onderzoekt de provincie of de verkoop alsnog op basis van een openbare verkoopprocedure dient plaats te vinden. U ontvangt binnen drie weken na sluiting van de reactietermijn schriftelijk bericht.

Het kenbaar maken van interesse doet u door een e-mail te sturen naar tim.suijkerbuijk@provincie-utrecht.nl onder vermelding van "Interesse in circa 6ha grond aan de Marsdijk”.

Voor vragen of inlichten kunt u tevens telefonisch contact opnemen met de heer Suijkerbuijk. Hij is bereikbaar op nummer 06 15 61 88 73.