Mededeling tot voorgenomen verkoop grond gekoppeld aan natuurontwikkeling in het gebied Kromme Rijn Oost aan de landscheidingsweg in Wijk bij Duurstede

8 december 2023

De provincie Utrecht is voornemens om circa 14 ha agrarische- en natuurgrond aan de Landscheidingsweg in Wijk bij Duurstede aan een in het gebied gevestigde agrarisch ondernemer te verkopen. Onderdeel van deze verkoop is dat koper circa 4,5 ha natuur die op deze grond zal worden aangelegd, zal gaan beheren. Ook zal als gevolg van deze voorgenomen verkoop, een elders gelegen stuk grond van circa 7,5 ha die in eigendom van de hiervoor genoemde agrarisch ondernemer, in het Kromme Rijn Oost gebied worden -vrij geruild- voor natuurontwikkeling en gaat daarmee onderdeel uitmaken van het Natuurnetwerk Nederland (NNN).

Het betreft de volgende (kadastrale-) percelen die zijn aangegeven op de hieronder aangegeven verkooptekening (zie tekening)

Objectgegevens

Kadastraal perceel Oppervlakte Cultuurtoestand (eindbeeld)
Wijk bij Duurstede F 1075 ged. 9.47.13 ha Agrarisch
Wijk bij Duurstede F 1075 ged. 0.20.50 ha Natuur nog in te richten
Wijk bij Duurstede F 1074 0.15.95 ha Toegangspad
Wijk bij Duurstede F 1073 2.05.77 ha Natuur nog in te richten
Wijk bij Duurstede F 1072 1.88.85 ha Natuur nog in te richten
Wijk bij Duurstede F 958 0.70.10 ha Natuur nog in te richten

Verkoopprocedure

De provincie Utrecht verkoopt onroerende zaken op basis van een openbare transparante procedure met inachtneming van het provinciaal beleidskader grondbeleid tegen marktconforme prijzen. De provincie kan echter besluiten om af te zien van een openbare verkoop als bij voorbaat vaststaat of redelijkerwijs kan worden aangenomen dat op grond van objectieve, toetsbare en redelijke criteria er slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor aankoop. De Provincie meent dat de betreffende agrarisch ondernemer de enige serieuze gegadigde is om deze gronden te kopen en met name op basis van de volgende criteria:

• De verkoop draagt bij aan de doelstellingen van het gebiedsproces Kromme Rijn Oost (realiseren van een robuuster NNN- netwerk). De verkrijgende agrariër brengt via kavelruil 7,5 ha agrarische grond in aan de Provincie, die als natuur ingericht zal gaan worden; deze gronden liggen in de kern van het Natura2000 Overlangbroekgebied.
  • Met de verkoop wordt circa 4,5 ha nog aan te leggen natuur (NNN) door de eindbeheerder langdurig beheerd;
  • De koper zal door toedeling van de grond in staat zijn de huidige agrarische onderneming duurzaam verder te ontwikkelen;
  • De onderhavige verkoop maakt deel uit van een kavelruilproject.

Als u van mening bent eveneens op een vergelijkbare wijze kunt voldoen aan de gestelde criteria en daarom in aanmerking wenst te komen voor verkoop van deze onroerende zaak dan kunt u dit schriftelijk en gemotiveerd uiterlijk 20 kalenderdagen na datum van publicatie aan de provincie Utrecht kenbaar maken. In dat geval onderzoekt de provincie of de verkoop alsnog op basis van een openbare verkoopprocedure dient plaats te vinden. U ontvangt binnen drie weken na sluiting van de reactietermijn schriftelijk bericht.

Kenbaar maken interesse

Het kenbaar maken van interesse doet u door een e-mail te sturen naar ben.keller@provincie-utrecht.nl onder vermelding van "Interesse in grond aan de Landscheidingsweg”.

Contact of vragen?

Voor vragen of inlichten kunt u tevens telefonisch contact opnemen met de heer Keller. Hij is bereikbaar op nummer 06-81947870.