Mededeling tot voorgenomen verkoop van 3 natuurpercelen gelegen in Natura 2000-gebied Binnenveld te Veenendaal

Utrecht, 20 maart 2023

De provincie Utrecht is voornemens om circa 3 ha natuurgrond gelegen nabij de Ketelweg en de Grebbeweg te Veenendaal te verkopen aan Staatsbosbeheer. De gronden liggen in het Utrechtse deel van het Natura 2000-gebied het Binnenveld, deelgebied De Hellen. Het betreft de volgende percelen tevens weergegeven op de bijgevoegde verkooptekening:

Objectgegevens
Kadastraal perceel Oppervlakte Locatie Natuurtype (eindbeeld)
Veenendaal E 1491 1.02.87 ha Grebbeweg N14.02 hoog- en laagveenbos
Veenendaal E 1478 0.11.55 ha Grebbeweg N10.01 nat schraalland
Veenendaal E 110 1.78.40 ha Ketelweg N10.01 nat schraalland

De bodemsanering van het perceel kadastraal bekend Veenendaal E 110 is recent afgerond, de monitoring van de rest verontreinig blijkt (privaatrechtelijk) de verantwoording van de provincie Utrecht. De gronden worden tegen marktwaarde overgedragen aan Staatsbosbeheer.

Kaart voorgenomen verkoop van 3 natuurpercelen gelegen in Natura 2000-gebied te Veenendaal
de te verkopen percelen zijn rood ingetekend.

Verkoopprocedure

De provincie Utrecht verkoopt onroerende zaken op basis van een openbare transparante procedure, met inachtneming van het provinciaal beleidskader grondbeleid, tegen marktconforme prijzen. Niettemin kan de provincie besluiten om van een openbare verkoop af te zien als bij voorbaat vaststaat of redelijkerwijs kan worden aangenomen dat op grond van objectieve, toetsbare en redelijke criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor aankoop. De provincie meent dat Staatsbosbeheer de enige serieuze gegadigde is om deze gronden te kopen om de volgende criteria:

• Staatsbosbeheer is eigenaar van de overige gronden binnen het Binnenveld en kan zodoende het gebied integraal verder ontwikkelen, beheren en langdurig in standhouden conform het beheerplan Natura 2000 Binnenveld.
  • SBB heeft aangetoond over voldoende (gebieds-)kennis en ervaring te beschikken voor het verder ontwikkelen, beheren en in standhouden van het natuurterrein.
  • Op 16 april 2018 de akte van ruiling is gepasseerd inzake de kavelruil "Binnenveld". Eén van de doelstellingen van de kavelruil is het bewerkstelligen van een samenhangend beheer, middels het verkrijgen van zoveel mogelijk aaneengesloten eigendom door één eindbeheerder. In casu heeft Staatsbosbeheer zich als eindbeheerder opgeworpen. Onderhavige percelen waren beoogd ook te betrekken in de kavelruil. Voornoemde percelen waren op dat moment echter nog niet in eigendom van de provincie, als deelnemer aan de kavelruil, en/of diende nog gesaneerd te worden en konden derhalve niet worden geleverd aan de eindbeheerder c.q. Staatsbosbeheer. De Provincie na verkrijging van onderhavige percelen deze percelen alsnog in het kader en in de geest van de kavelruil "Binnenveld" wenst over te dragen aan één eindbeheerder, zijnde Staatsbosbeheer, waarmee de kavelruil "Binnenveld" alsdan kan worden afgerond. Hierover is bij bestuurlijke Provinciale besluitvorming reeds besloten.

Als u van mening bent eveneens aan de gestelde criteria te voldoen en daarom in aanmerking wenst te komen voor verkoop van deze onroerende zaak dan kunt u dit schriftelijk en gemotiveerd uiterlijk 20 kalenderdagen na datum van publicatie aan de provincie Utrecht kenbaar maken. In dat geval onderzoekt de provincie of de verkoop alsnog op basis van een openbare verkoopprocedure dient plaats te vinden. U ontvangt binnen drie weken na sluiting van de reactietermijn schriftelijk bericht.

Het kenbaar maken van interesse doet u door een e-mail te sturen naar tim.suijkerbuijk@provincie-utrecht.nl onder vermelding van "Interesse inzake 3 natuurpercelen Binnenveld”. Voor vragen of inlichten kunt u tevens telefonisch contact opnemen met de heer Suijkerbuijk. Hij is bereikbaar op nummer 06 15 61 88 73.