Voornemen tot koop en verkoop (grondruil) in de gemeente Zeist

Kennisgeving, 3 oktober 2023

De provincie Utrecht wil met het oog op infrastructurele verbeteringen en ter bevordering van de verkeersveiligheid ter hoogte van de kruising van de N237 en de N238 in Huis ter Heide grond aankopen van een naastgelegen grondeigenaar (McDonalds). Deze is daartoe bereid op voorwaarde dat de provincie hem in grond gecompenseerd zodat daarmee de logistieke doorstroming op de eigen locatie in stand wordt gehouden dan wel deze te optimaliseren. De provincie verkoopt hiertoe perceel bos aan de rand van het horeca terrein. Naar aanleiding hiervan vindt de grondruil plaats.

De grondruil is gestart op basis van een initiatief van de provincie Utrecht, die hierbij kennis geeft van haar voornemen tot inzet van ruilgrond. Het betreft perceel grond (bestaand uit meerdere kadastrale percelen) met een natuurbestemming (bos).

Te verkopen percelen (gedeeltelijk), kadastrale aanduiding:

Gemeente Sectie Nummer Oppervlakte (m2)
Zeist C 1264 00.00.83
Zeist C 1266 00.00.66
Totaal     00.01.49

Verkoopprocedure

De voorgenomen verkoop wordt gepubliceerd om te voldoen aan de verplichtingen uit het Didam-arrest. De Hoge Raad heeft in dit arrest bevestigd dat een overheidslichaam (zoals een provincie) bij het aangaan en uitvoeren van privaatrechtelijke overeenkomsten de algemene beginselen van behoorlijk bestuur (a.b.b.b.) en daarmee het gelijkheidsbeginsel (= het bieden van gelijke kansen) in acht moet nemen.

Hiermee wordt bereikt dat meerdere partijen (burgers / ondernemingen) een gelijke kans hebben om de betreffende onroerende zaak te kopen. Ondanks dat mededinging (via een openbare verkoopprocedure) het uitgangspunt is, hoeft die ruimte niet te worden geboden als bij voorbaat vaststaat, of redelijkerwijs mag worden aangenomen, dat op grond van objectieve, redelijke en toetsbare criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor de aankoop.

De provincie meent dat naastgelegen grondeigenaar de enige serieuze gegadigde is om deze gronden te verwerven om de volgende criteria:

• De transactie is aangegaan op initiatief van de provincie Utrecht om de doorstroming en de verkeersveiligheid te bevorderen op en nabij het kruispunt van de N237 en de N238 ter hoogte van Huis ter Heide.
  • Naastgelegen grondeigenaar werkt aan bovengenoemde doelstelling mee door een gedeelte van diens bezit over te dragen aan de provincie Utrecht in ruil voor een gedeelte van een verderop gelegen perceel dat in bezit is van de provincie Utrecht en dat in aansluiting ligt van diens eigendom.
  • Door de inzet van ruilgrond de beoogde aankoop door de provincie op minnelijke gerealiseerd kan worden.

Reageren op publicatie

Als u vindt dat de provincie u in dit geval ook als serieuze gegadigde behoort aan te merken en u evenveel recht heeft op koop van genoemde onroerende zaak, dan kunt u uw interesse kenbaar maken.

Dit doet u door een e-mail te sturen naar Adrian van Oostrum, Adviseur Grondzaken van de provincie Utrecht, e-mailadres:  adrian.van.oostrum@provincie-utrecht.nl. Ook voor het inwinnen van nadere informatie kunt u contact met hem opnemen. Adrian is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 06 34 27 95 38.

Uw reactie dient schriftelijk en voorzien van een motivering binnen 20 kalenderdagen gerekend vanaf de publicatiedatum van deze kennisgeving door de provincie per email zijn ontvangen op bovengenoemd e-mailadres waarna de provincie beoordeelt of uw reactie aanleiding is om van de voorgenomen verkoop af te zien en er alsnog een openbare verkoopprocedure dient plaats te vinden. U ontvangt binnen twee weken na sluiting van de reactietermijn schriftelijk bericht.