Voornemen tot verkoop van een ’percelen grond’ door de provincie Utrecht aan het Zuidhollandsch Landschap

De provincie Utrecht wil door inzet van een vrijwillige kavelruil afspraken maken met de grondeigenaren en -gebruikers van het kavelruilgebied Vijfheerenlanden over de realisatie van natuur en het toekomstbestendig maken van agrarische bedrijven. De kavelruil richt zich op het gebied Vijfherenlanden.

Ook begrensde natuurpercelen die in eigendom zijn van de provincie worden ingezet voor de kavelruil.

De kavelruil is gestart door een samenwerking van gemeente Vijfherenlanden, het Zuidhollandsch landschap, Oasen N.V. en de provincie. In totaal stelt de provincie ruim 15 ha grond voor deze kavelruil beschikbaar. Met deze hectares moet er ruimte ontstaan om een ruilproces op gang te brengen met als doel natuurrealisatie en extensivering van de landbouw.

De provincie Utrecht geeft hierbij kennis van haar voornemen tot verkoop van de begrensde percelen grond te Lexmond. Het betreft het de percelen grond met een natuurbestemming.

Te verkopen percelen, kadastrale aanduiding:
Gemeente Sectie Nummer Oppervlakte (m2) Binnen begrenzing NNN
Lexmond A 1265 00.16.70 m2 NNN
Lexmond A 1833 02.94.40 m2 NNN
Lexmond A 1834 02.62.55 m2 NNN
Lexmond A 1851 08.32.22 m2 NNN
Lexmond A 1854 01.47.45 m2 NNN
Totaal     15.53.32 m2 NNN

Waarom publicatie

De voorgenomen verkoop wordt gepubliceerd om te voldoen aan de verplichtingen uit het Didam-arrest. De Hoge Raad heeft in dit arrest bevestigd dat een overheidslichaam (zoals een provincie) bij het aangaan en uitvoeren van privaatrechtelijke overeenkomsten de algemene beginselen van behoorlijk bestuur (a.b.b.b.) en daarmee het gelijkheidsbeginsel (= het bieden van gelijke kansen) in acht moet nemen.

Hiermee wordt bereikt dat meerdere partijen (burgers / ondernemingen) een gelijke kans hebben om de betreffende onroerende zaak te kopen. Ondanks dat mededinging (via een openbare verkoopprocedure) het uitgangspunt is, hoeft die ruimte niet te worden geboden als bij voorbaat vaststaat, of redelijkerwijs mag worden aangenomen, dat op grond van objectieve, redelijke en toetsbare criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor de aankoop.

Reageren op publicatie.

Als u vindt dat de provincie u in dit geval ook als serieuze gegadigde behoort aan te merken en u evenveel recht heeft op koop van genoemde onroerende zaak, dan kunt u uw interesse kenbaar maken.

Dit doet u door een e-mail te sturen naar Arjan Bentum, adviseur Grondzaken van de provincie Utrecht, e-mailadres:  arjan.bentum@provincie-utrecht.nl. Ook voor het inwinnen van nadere informatie kunt u contact met hem opnemen. Arjan is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 06 50 05 28 69.

Uw reactie dient schriftelijk en voorzien van een motivering binnen 20 kalenderdagen gerekend vanaf de publicatiedatum van deze kennisgeving door de provincie per email zijn ontvangen op bovengenoemd e-mailadres waarna de provincie beoordeelt of uw reactie aanleiding is om van de voorgenomen verkoop af te zien en er alsnog een openbare verkoopprocedure dient plaats te vinden. U ontvangt binnen twee weken na sluiting van de reactietermijn schriftelijk bericht.