Voornemen verkoop recreatiegronden Hampoort en fietspad De Rivier en Bijleveld aan Recreatieschap Stichtse Groenlanden (11-08-2022)

De provincie Utrecht heeft het voornemen om circa 10ha recreatieterrein en fietspad te Vleuten en Harmelen, hierna te noemen de gronden of de percelen, te verkopen aan Recreatieschap Stichtse Groenlanden. De percelen zijn gelegen in drie deelgebieden te benoemen Hampoort, De Rivier en Bijleveld, zoals weergegeven op bijgevoegde verkooptekeningen en percelenlijst.

De percelen hebben een recreatieve functie en zijn of worden nog planologisch bestemd als recreatie, tevens is een klein deel van de grond bestemd voor een nog te ontwikkelen kleinschalige horecavoorziening. Voor meer informatie kunt u terecht op www.ruimtelijkeplannen.nl.

De gronden dienen na overdracht in stand te worden gehouden en opengesteld te blijven als recreatieterrein. Het deelgebied Hampoort kent momenteel een basisinrichting (als pleisterlocatie met laagte voor natuurijsbaan, park met speeltoestellen en parkeervoorzieningen) en dient na overdracht in samenspraak met de gemeente, een eventuele horeca-exploitant en omgeving verder te worden ingericht als recreatieterrein.

De provincie is van mening dat het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de enige gegadigde is om deze gronden te kopen om de volgende redenen:

• De provincie Utrecht geeft hiermee uitvoering aan de eerder gemaakte afspraken. In het kader van het Programma Recreatie om de Stad (RodS) zijn afspraken gemaakt met het Recreatieschap Stichtse Groenlanden over het ontwikkelen, beheren en onderhouden van de over te dragen van de gronden, geduid als Hampoort en fietspad De Rivier en Bijleveld.
  • Het Recreatieschap Stichtse Groenlanden is een gemeenschappelijke regeling op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen, die is getroffen door de provincie Utrecht en 9 gemeenten ter behartiging van het belang van de deelnemers bij de uitvoering van intergemeentelijke recreatie en de bescherming van de natuur en het landschap. Op grond van de Gemeenschappelijke Regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden heeft het recreatieschap onder meer de taak om voor de deelnemers recreatieve voorzieningen aan te leggen en te exploiteren, andere werken verband houdend met het genoemde belang uit te voeren en te zorgen voor de instandhouding en verbeteren van het bestaande natuur- en landschapsschoon voor zover samenhangend met de recreatiekwaliteit. Hiermee voert het recreatieschap een publieke taak uit van de deelnemers.

De te verkopen gronden hebben een recreatieve functie en moeten blijvend worden ingericht voor openbaar recreatief gebruik. Door Hampoort en fietspad De Rivier en Bijleveld toe te voegen aan de recreatieterreinen van het recreatieschap, kan het recreatieschap verder uitvoering geven aan haar publieke taak en wordt de instandhouding van deze bovenlokale recreatievoorzieningen langjarig geborgd.

• Het Recreatieschap draagt, op verzoek van de Stuurgroep Recreatie om de Stad, sinds 2017 zorg voor het beheer en onderhoud van Hampoort en fietspad De Rivier en heeft al investeringen gedaan voor de inrichting van de recreatieve functie van het gebied. Door de Stuurgroep Recreatie om de Stad is aan het Recreatieschap gevraagd deze de verplichting op zich te nemen, hetgeen door het bestuur van de het recreatieschap is aanvaard.
  • Op de gronden Hampoort is het volgens het vigerende bestemmingplan Haarzuilens 2014 mogelijk een pleisterplaats te ontwikkelen waarbij horeca is toegestaan. Indien het Recreatieschap de gronden Hampoort gedeeltelijk in gebruik wil geven voor de realisatie en exploitatie van een horecavoorziening, dan zal de selectie van gegadigden plaatsvinden middels een openbare procedure op basis van objectieve, toetsbare en redelijke criteria.

Vervaltermijn

Indien u zich niet kunt verenigen met de levering dient een kort geding tegen provincie Utrecht aanhangig te worden gemaakt bij Rechtbank Midden, Utrecht, Vrouwe Justitiaplein 1, 3511 EX Utrecht op straffe van verval van alle rechten om tegen de eventueel nadien gesloten overeenkomst in rechte met succes op te komen, waaronder het recht tot het instellen van een vordering tot vernietiging, beëindiging, ontbinding van de overeenkomst.

Het instellen van een kort geding geschiedt door middel van een tijdige betekening van een dagvaarding door een deurwaarder. Dit kort geding dient binnen 30 dagen na dagtekening van deze publicatie te geschieden. Bij gebreke van een tijdig kort geding vervalt het recht tegen het voornoemde in rechte op te komen en/of daarop enige vordering tot schadevergoeding of welke andere aanspraak dan ook te baseren, althans heeft u uw rechten daarop verwerkt. Provincie Utrecht en het Recreatieschap Stichtse Groenlanden zouden immers onredelijk worden benadeeld, indien pas na deze termijn alsnog tegen het aangaan van de overeenkomst zou worden opgekomen.

Voor vragen of inlichtingen kun u terecht bij Johannetta van den Berg of Cor Grasmeijer door het verzenden van een e-mail naar: johannetta.van.den.berg@provincie-utrecht.nl / cor.grasmeijer@provincie-utrecht.nl.

Bijlage

1. Verkooptekeningen.