Pilot openbaarmaking bestuurlijke agenda’s provincie Utrecht

De provincie Utrecht is in juli 2025 gestart met een pilot waarin de externe afspraken van de leden van de Gedeputeerde Staten en de Commissaris van de Koning openbaar worden gemaakt. Dit initiatief is het gevolg van een verzoek van Provinciale Staten om op een eenvoudige en zorgvuldige manier meer transparantie te bieden over de contacten tussen het provinciebestuur en externe partijen.

Doel van de pilot

Met deze pilot wil de provincie bijdragen aan een transparant en toegankelijk bestuur en een gelijk speelveld voor belangenbehartiging. Agenda-afspraken met externe partijen worden daarom vooraf gepubliceerd op de website van de provincie, tenzij er sprake is van een uitzonderingsgrond zoals opgenomen in de Wet open overheid.

Wat wordt gepubliceerd?

Bij de openbaarmaking worden uitsluitend relevante gegevens vermeld:

  • datum van de afspraak
  • het onderwerp
  • het type afspraak
  • de naam van de organisatie

Persoonlijke gegevens en vertrouwelijke informatie worden hierbij zorgvuldig afgeschermd.

Waar wordt gepubliceerd?

De agenda's worden als pdf-bestanden geplaatst in de sectie 'Downloads' op de profielpagina's van de betreffende leden van Gedeputeerde Staten. De downloads staan in de meeste gevallen helemaal onderaan de profielpagina's.

Mogelijke vermelding van uw organisatie

Het is mogelijk dat uw organisatie in de openbaar gemaakte agenda’s wordt vermeld. Deze pilot is een belangrijke stap richting een open bestuurscultuur waarin helderheid bestaat over bestuurlijke contacten met externe partijen.

Vragen

Mocht u vragen hebben over deze pilot of over wat dit betekent voor uw organisatie, dan kunt u uiteraard contact opnemen met Sara Everts (Regisseur Integriteit) door te bellen naar 06-18580942.