Utrecht zorgt voor groei

Groei. Er is geen regio in Nederland die sneller groeit dan juist Utrecht. En dat blijven we doen.

De komende twintig jaar zijn er 125.000 woningen nodig en locaties voor 80.000 banen. Dat plaatst onze regio voor grote uitdagingen. Ondanks de groei willen we namelijk groen en gezond blijven. De provincie heeft daarom, samen met stad en regio, een aanvraag gedaan bij het Groeifonds voor ruim twee miljard euro. Dat geld is nodig voor een nieuw intercitystation en twee sneltramverbindingen. Belangrijke investeringen in de mobiliteitstransitie.

Nieuwe tram

Dat geld vragen we niet alleen voor onszelf. Zonder investeringen in hoogwaardig openbaar vervoer, wordt het eigenlijk onmogelijk om die woningen te bouwen. Een substantiële bijdrage uit het Groeifonds is onontbeerlijk. Maar, heel Nederland heeft hier baat bij. Waarom? De belangrijkste nationale verkeersaders lopen van noord naar zuid (A1/A27) en van west naar oost (A12/A28/A1) dwars door de regio Utrecht. Als deze wegen vastlopen, loopt het hele land vast. Met grote gevolgen voor de Nederlandse economie.

Niet alleen rijkswegen maken onze regio kwetsbaar, ook de cruciale functie in de nationale spoorknoop. Het Centraal Station van Utrecht is het grootste OV-overstapstation van Nederland, met zo'n 200.000 uit- en overstappende reizigers per dag. Door een tweede intercitystation te bouwen bij Koningsweg/Lunetten wordt Utrecht Centraal enorm ontlast. En het maakt het spoornetwerk minder kwetsbaar.

Het regionale OV tot volle wasdom laten komen is eveneens cruciaal voor de nationale bereikbaarheid. Daarom hebben we een slim plan gemaakt voor een OV-ring met lightrail. Dit maakt het voor inwoners van de stad aantrekkelijker om het OV te verkiezen boven de auto. En ook bezoekers van buiten kunnen hun auto kwijt bij de parkeerterreinen aan de randen van het stedelijk gebied om zo naar Utrecht Science Park of stad te reizen. Regionale reizigers een alternatief bieden, zorgt direct voor meer ruimte op spoor en rijkswegen.

Het Groeifonds richt zich op een duurzame en verantwoorde groei van economie, werkgelegenheid en BBP. Elke euro die het Rijk in het Openbaar Vervoer van de regio stopt, komt dubbel en dwars ten goede aan het BBP. De investering maakt een gezonde groei van Utrecht Science Park mogelijk. Dit zijn niet alleen hoogwaardige kennis- en innovatie-banen, maar zorgt voor een breed scala aan werkgelegenheidsgroei. Dit alles zorgt voor een stijging van de BBP-groei van 0,2 procent per jaar. Dat is 16,2miljard in tien jaar tijd. Zo bezien is die twee miljard welbesteed geld. Over groei gesproken.