31 kandidaten voor burgemeesterschap Zeist

Tien vrouwen en eenentwintig mannen willen burgemeester worden van Zeist. Onder hen zijn tien (oud-)burgemeesters en negen kandidaten die ervaring hebben met een andere bestuurlijke functie in het openbaar bestuur.

U-OV-bus bij stadhuis Zeist

Het burgemeesterschap van Zeist komt vrij op 16 januari 2024. Dan neemt de huidige burgemeester, Koos Janssen, afscheid. Hij is dan 31 jaar burgemeester geweest, waarvan 18 jaar in Zeist.

Profielschets

Tijdens de profielschetsvergadering gaf de gemeenteraad van Zeist aan op zoek te zijn naar een echte verbinder met natuurlijk gezag en gevoel voor humor. Een warm mens die uitdaagt en inspireert. Iemand die als het spannend wordt het overzicht behoudt, zich laat adviseren en de grote lijnen bewaakt. Een nieuwsgierige duizendpoot. Dit en meer beschreef de raad in de profielschets.

Commissaris van de Koning Hans Oosters maakt een selectie van kandidaten die naar zijn oordeel benoembaar zijn en voldoen aan de profielschets die door de gemeenteraad van Zeist is opgesteld. Vervolgens voert de vertrouwenscommissie van de gemeenteraad gesprekken met hen en stelt een concept-aanbeveling op van twee kandidaten waarover de gemeenteraad beslist. Naar verwachting zal de nieuwe burgemeester eind januari of begin februari 2024 beëdigd worden.

karin.alberts@provincie-utrecht.nl06 53 72 80 69