Begroting 2024: Koersvast en ambitieus

De provincie Utrecht blijft in 2024 koersvast doorwerken aan haar ambities: de energietransitie, de versterking van de vitale samenleving, duurzame mobiliteit, natuurherstel en het ontwikkelen van toekomstbestendige landbouw. De totale begroting voor 2024 bedraagt bijna 574 miljoen euro.

Collage begroting 2024

Met de begroting die nu is aangeboden aan Provinciale Staten gaat het bestaande beleid door. Dat komt omdat de begroting 2024 is gemaakt door het vorige college van Gedeputeerde Staten dat demissionair was. Aan het eind van dit jaar volgt een begrotingswijziging van het nieuwe college waarin de financiële afspraken uit het coalitieakkoord verwerkt zijn.

Rol provincie steeds belangrijker

Voor veel vraagstukken heeft de provincie een stevigere en grotere rol gekregen. Denk aan de ruimtelijke ordening, de ontwikkelingen in het landelijk gebied, de energietransitie en het versnellen van de woningbouw. De provincie Utrecht vindt het belangrijk om de vraagstukken samen met de gemeenten en andere partners in de provincie aan te pakken.

Gedeputeerde financiën Has Bakker: "Hoewel de nu gepresenteerde begroting voor volgend jaar beleidsarm is, zitten er genoeg ambities en investeringen voor de toekomst in. Denk bijvoorbeeld aan het openbaar vervoer, de water- en luchtkwaliteit, voorzieningen in dorpen en meer natuur."

Samen werken aan oplossingen

Voor 2024 geldt dat de provincie Utrecht bij het werken aan haar ambities te maken heeft met factoren waarop zij beperkt invloed heeft: de gevolgen van de oorlog in Oekraïne, schaarste op de arbeidsmarkt en knelpunten die in het elektriciteitsnet ontstaan. Deze ingewikkelde situaties vragen om keuzes. Samen met Provinciale Staten en maatschappelijke partners wil het college werken aan oplossingen.

Provinciale Staten besluiten op 8 november 2023 over de begroting.

Eerste klimaatparagraaf

Bij deze begroting is voor het eerst een klimaatparagraaf toegevoegd, dit na een motie vanuit Provinciale Staten. De klimaatparagraaf is nog geen verplicht onderdeel van de begroting, maar geeft een belangrijk inzicht in de vraag in hoeverre het provinciaal beleid bijdraagt aan het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen.

Gedeputeerde financiën Has Bakker: "We realiseren ons steeds meer hoe belangrijk het is om klimaatverandering in de volle breedte tegen te gaan. Zicht krijgen op waar we als provincie treffende maatregelen kunnen nemen en waar ook anderen moeten versnellen is daarom ontzettend belangrijk. Daarom ben ik trots dat we voor het eerst deze paragraaf in de begroting opnemen. Ook helpt deze paragraaf bij de discussie in Provinciale Staten: doen we als Utrecht genoeg en halen we onze doelen?"

De komende jaren wordt de klimaatparagraaf doorontwikkeld (tekst loopt onder de video door).

Begroting 2024: Eerste Utrechtse klimaatparagraaf laat impact zien van beleid op klimaatdoelen.

Financiële vertaling coalitieakkoord in december

In december presenteert het college van Gedeputeerde Staten hun strategische college-agenda. Hieruit volgt een planning voor de uitvoering van de belangrijkste onderwerpen uit het coalitieakkoord. Ook zal Gedeputeerde Staten een wijziging op de begroting voorstellen aan Provinciale Staten. Op die manier krijgen de politieke ambities en financiële afspraken uit het nieuwe coalitieakkoord een plek.

jiri.glaap@provincie-utrecht.nl06 39 63 21 97

Factsheet begroting 2024