Campagne Bakhuis-Woltersprijs 2022 gestart met onthulling bijzonder kunstwerk

Bron: Provinciale Staten

Het provinciehuis is met de start van de campagne voor de Bakhuis-Woltersprijs 2022 een kunstwerk rijker. Het beeldje ‘Proud to Be’ heeft sinds deze week een bijzonder plekje gekregen: de muur met alle getekende portretten van (mannelijke) commissarissen van de Koning die de provincie Utrecht heeft gekend.

Kunstenaar Pinky Messchaert bij onthulling beeldje Proud to Be

Kunstenaar Pinky Messchaert bij de onthulling van het kunstwerk in het provinciehuis.

Statenleden Marjolein van Elteren en Annet Krijgsman namen het werk in ontvangst van kunstenaar Pinky Messchaert. Het beeldje is het originele exemplaar van de prijs die winnaars van de Bakhuis-Woltersprijs krijgen de komende jaren.

Gezien worden

“Het kunstwerk verbeeldt een trotse zelfverzekerde vrouw die haar idealen heeft verwezenlijkt, terwijl de weg ernaar toe niet gemakkelijk was”, zegt kunstenaar Pinky Messchaert. “En dat is ook waar de Bakhuis-Woltersprijs voor staat; om de vrouw die niet altijd voldoende gezien of gewaardeerd wordt om haar maatschappelijke prestaties, in het licht te zetten en even op een voetstuk te plaatsen.”

Het beeldje Proud to Be aan de muur van het provinciehuis

Meer informatie

Via www.bakhuiswoltersprijs.nl konden tot en met 6 februari kandidaten voordragen worden voor de Bakhuis-Woltersprijs. De prijs geeft erkenning aan een persoon die zich in de provincie volop inzet voor de maatschappij en voor vrouwenemancipatie in het bijzonder. Een jury maakt op 8 maart, Internationale Vrouwendag, in een speciale uitzending van RTV Utrecht de winnaar bekend.

Heb je vragen over de Bakhuis-Woltersprijs dan kun je contact opnemen met Roel Breet, communicatieadviseur griffie Provinciale Staten, roel.breet@provincie-utrecht.nl, 06 43 24 64 02.