Gemeenteraad Zeist wil Joyce Langenacker als nieuwe burgemeester

De gemeenteraad van Zeist heeft op voorstel van de vertrouwenscommissie besloten Joyce Langenacker voor te dragen als nieuwe burgemeester van Zeist. Dat gebeurde op donderdag 30 november tijdens een besloten raadsvergadering. Aansluitend werd in een openbare raadsvergadering de aanbeveling bekend gemaakt.

Joyce Langenacker burgemeester gemeente Zeist
Joyce Langenacker burgemeester gemeente Zeist | foto: Mel Boas

Ouder-Amstel en Haarlem

Joyce Langenacker (53) is sinds eind 2017 burgemeester in de gemeente Ouder-Amstel. Daarvoor was zij wethouder wonen, werk, armoedebeleid en economische zaken in de gemeente Haarlem, waar zij eerder fractievoorzitter en gemeenteraadslid was voor de PvdA. Joyce Langenacker studeerde politicologie en Algemene Letteren aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en daarvoor Voorlichting, Publiciteit en Informatie aan de Hollandse Hogeschool in Diemen. Ze is getrouwd en heeft drie dochters.

Zeist ging op zoek naar een nieuwe burgemeester nadat burgemeester Koos Janssen (68) had aangegeven niet beschikbaar te zijn voor een vierde ambtstermijn. Hij stopt half januari 2024 als burgemeester. Op de vacature solliciteerden 31 kandidaten, tien vrouwen en eenentwintig mannen.

Vervolg

De aanbeveling gaat nu naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Op basis van de aanbeveling bereidt de minister een Koninklijk Besluit voor. De beëdiging van de nieuwe burgemeester vindt naar verwachting eind januari 2024 plaats.

karin.alberts@provincie-utrecht.nl06 53 72 80 69