‘Poort van Baarn’ een stap dichterbij

Na intensief overleg en onderzoek is er een concrete stap gezet richting de verbetering van de verkeerssituatie bij Wakkerendijk en de Escherrotonde in Baarn. Provincie Utrecht en de gemeente Baarn hebben een intentieovereenkomst gesloten, waarin de partijen aangeven zich in te zetten voor de zogenoemde Berekuil-oplossing op de locatie van de huidige Escherrotonde. Dat is een turborotonde voor de auto met daaronder een rotonde voor fietsers en voetgangers. Verder komt er een fietstunnel onder de Wakkerendijk. Gedeputeerde André van Schie ondertekende de intentieovereenkomst namens de provincie Utrecht en wethouder Mark Eijbaard namens de gemeente Baarn.

Ondertekening Poort van Baarn
Foto: Caspar Huurdeman Fotografie

Aanpassing van de toegangsrotonde van Baarn, ook wel ‘De Poort van Baarn’ genoemd, staat al sinds 2013 op de agenda van de provincie en gemeente. Tussen 2013 en 2021 heeft de provincie Utrecht meerdere maatregelen genomen om de doorstroming en veiligheid van het verkeer op deze locatie te verbeteren. Maar deze kleine maatregelen blijken niet voldoende. Mark Eijbaard, verantwoordelijk wethouder van de gemeente Baarn is blij met de ontwikkelingen: “De ondertekening van de intentieovereenkomst is een belangrijke mijlpaal en markeert een belangrijke stap in de verbetering van de Baarnse toegangsweg. We kijken dan ook uit naar de realisatie van deze langverwachte oplossing.”

Verschillende oplossingsvarianten onderzocht

Het doel van de oplossingsvarianten is om een lange termijn oplossing te vinden voor de doorstroming en verkeersveiligheid en een plan te maken dat de ruimtelijke kwaliteit verbetert. In 2022 en 2023 zijn er negen verschillende oplossingsvarianten onderzocht. Dit gebeurde in samenwerking met betrokkenen als Staatsbosbeheer, de Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland, Bewonersvereniging Drakenburgerweg, en Ondernemersvereniging Noordeik. “De positieve en constructieve samenwerking met al deze belanghebbende partijen  heeft geleid tot verbeteringen in het ontwerp en een  mooie inpassing van de Poort van Baarn”, aldus gedeputeerde André van Schie.

Na zorgvuldige beoordeling van verschillende criteria zijn er twee alternatieven overgebleven, beide met fietstunnels onder de N221. De voorkeur van de gemeente gaat uit naar de Berekuil-variant, met een turborotonde en tunnel onder de N221. Deze variant biedt veiligheid voor overstekende fietsers en voetgangers, past goed in de landschappelijke omgeving en kan rekenen op draagvlak bij  betrokken partijen. Bovendien past het binnen het bredere doel om meer mensen te stimuleren de auto te laten staan, wat bijdraagt aan een beter milieu met verbeterde luchtkwaliteit en verminderde geluidsoverlast. In de nieuwe plannen is ook ruimte voor het kunstwerk ‘Concentrische Schillen’ waaraan de Escherrotonde haar huidige naam aan te danken heeft.

Plannen worden verder uitgewerkt

Na de ondertekening van de intentieovereenkomst gaan de voorbereidingen verder: de plannen worden verder uitgewerkt, er moet na besluitvorming dit voorjaar een bestemmingsplanwijziging plaatsvinden en kabels en leidingen moeten verlegd worden. Verwacht wordt dat deze voorbereidingen nog een aantal jaar in beslag nemen.

Inloopavond

Omwonenden, ondernemers en andere belangstellenden zijn van harte welkom op dinsdag 23 januari tijdens een inloopavond over het project Poort van Baarn en de studie naar andere aanpassingen aan de N221 bij Baarn. Tijdens de inloopavond zijn ontwerptekeningen en beeldimpressies te zien en zijn medewerkers van de provincie Utrecht en de gemeente Baarn aanwezig om vragen te beantwoorden. De inloopavond is tussen 19.00 en 21.30 uur in Kasteel Groeneveld (Groeneveld 2) in Baarn. Aanmelden is niet nodig.

jeffrey.tijdhof@provincie-utrecht.nl, 06 39 63 22 46