Statenleden over hun eerste woorden in een debat: “Ik vertelde over mijn zoektocht in de politiek”

Bron: Provinciale Staten

Misschien valt het je op als je na de verkiezingen Provinciale Staten volgt: het applaus in de Statenzaal nadat een Statenlid zijn of haar ‘maidenspeech’ uitspreekt. In deze speech spreekt een Statenlid (vaak) zijn of haar eerste woorden uit tijdens een Provinciale Statenvergadering. Dat gebeurt nadat hij of zij is geïnstalleerd en aan de slag gaat als volksvertegenwoordiger.

Deze bijzondere toespraak wijkt af van een normale bijdrage in het debat. Sterker nog: het gaat soms helemaal niet over het onderwerp dat op dat moment wordt besproken. Statenleden gebruiken het moment om zichzelf op een bepaalde manier voor te stellen aan jou of een boodschap mee te geven die dicht bij hun politieke drijfveer staat.

Maar wat zeg je dan precies in je eerste woorden? En waarom kies je voor die boodschap? Drie Statenleden vertellen de gedachte achter de maidenspeech die ze hebben uitgesproken, of die ze nog moeten uitspreken.

Erwin Virginia (GroenLinks) “Mijn boodschap was: ga respectvol om met het slavernijverleden”

Erwin Virginia

“Mijn maidenspeech ging over de geschiedenis van een tot slaaf gemaakte vrouw: mijn voormoeder Virginia. Ik koos voor dit persoonlijke onderwerp omdat het slavernijverleden vaak wordt gezien als iets abstracts, maar ook omdat 150 jaar geleden de slavernij bij wet werd afgeschaft in Nederland.

Ik sta bekend als een rationeel en rustig denkend persoon. Ik wilde met deze maidenspeech ook een andere kant van mezelf laten zien. Het raakt mij, als mens, als over het onderwerp gesproken wordt in dit herdenkingsjaar. Het is niet een deel van mezelf dat ik even kan uitzetten.

Op de dag van mijn maidenspeech stond het slavernijverleden als onderwerp ook op de vergaderagenda van Provinciale Staten. Mijn boodschap was aan de maatschappij, maar ook aan mijn collega-Statenleden vlak voor dit debat: ga hier respectvol mee om.”

Kijk hier terug hoe Erwin Virginia spreekt over zijn familiegeschiedenis in zijn maidenspeech.

Sjors Nagtegaal (PVV) “Ik hoop dat mensen zich in mijn maidenspeech herkennen”

Sjors Nagtegaal

“Ik vond het logisch om als Sjors Nagtegaal, de politicus, mijn maidenspeech te houden en niet al te persoonlijk te worden. Daarom koos ik ervoor om mijn zoektocht in de politiek te vertellen en hoe ik hier terecht kwam als volksvertegenwoordiger. Waarom zit ik hier en voor wie? Dat deed ik op ludieke wijze.

In mijn speech omschrijf ik mijn ontdekking en liefde voor vrijheid en liberalisme. Sommige mensen vinden het grappig en opmerkelijk dat ik die zoektocht begon bij ROOD, de (toenmalige) jongerenorganisatie van de SP. Van de JOVD (jongerenorganisatie VVD) en een lidmaatschap bij de Libertarische partij belandde ik uiteindelijk bij de PVV.

Iedereen heeft in zijn leven wel die zoektocht. Waar hoor ik bij? Ik hoop dat mensen die mijn speech hebben gehoord zich hierin kunnen herkennen.”

Kijk hier terug hoe Sjors Nagtegaal zijn politieke zoektocht omschrijft in zijn maidenspeech.

Noortje Flink (PvdA) “De mensen die ik spreek op mijn werk inspireren mijn maidenspeech”

Noortje Flink

“Mijn maidenspeech gaat over de zorgen die mensen hebben en wat mij daarbij drijft om de politiek in te gaan. Ik wil daarbij jongeren aanspreken en oplossingen bedenken voor de uitdagingen waar de provincie voor staat.

In mijn toespraak ga ik vertellen over mijn huidige baan in de bibliotheek. De mensen die ik daar spreek inspireren mij om iedereen te betrekken bij de plannen die de provincie maakt.

Mijn boodschap aan degene die luistert zal zijn: wat we nu besluiten heeft invloed op hoe we in de komende decennia wonen, werken en reizen. Het komt er nu op aan om rechtvaardige keuzes te maken en dat vraagt sociale plannen!”

Komende woensdag, 28 juni, Provinciale Statenvergadering

De maidenspeech van Noortje Flink, en andere nieuw verkozen Statenleden, bekijk je tijdens de Provinciale Statenvergadering. Er wordt onder andere gedebatteerd over uitstootvrije bussen, de kaderbrief en de jaarstukken van de provincie.

Deze bijeenkomst begint om 09:30 en is openbaar te volgen vanaf de publieke tribune in de Statenzaal en de livestream.

roel.breet@provincie-utrecht.nl06 43 24 64 02