Wegwerkzaamheden Rijksstraatweg (N402) Loenen aan de Vecht

Vanaf 3 juli tot en met 13 augustus 2023 voert KWS Infra groot onderhoud uit aan de Rijksstraatweg (N402) in Loenen aan de Vecht, in opdracht van de provincie Utrecht. Het gaat om het gedeelte tussen de Provincialeweg (N201) en de rotonde bij Loenen aan de Vecht. (Tekst loopt door onder de afbeelding).

Asfalteren

Gelijktijdig met het groot onderhoud wordt ook een aantal wegaanpassingen uitgevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Over de wegaanpassingen is de afgelopen jaren overleg gevoerd met bewoners en de gemeente Stichtse Vecht. Meer informatie daarover vindt u op www.provincie-utrecht.nl/N402loenen

Voorbereidende werkzaamheden 26 t/m 30 juni

In de week voorafgaande aan het groot onderhoud voert de aannemer een aantal voorbereidende werkzaamheden uit die nauwelijks hinder geven:

• Het leggen van een kabel naast het westelijke fietspad, tussen Slootdijk zuid en de rotonde. Fietsers worden tijdens deze werkzaamheden via het oostelijke fietspad omgeleid.

• Het aanbrengen van mantelbuizen op diverse plekken.

Werkzaamheden groot onderhoud 3 juli t/m 13 augustus

De werkzaamheden betreffen:

• Verbreden fietspad aan de westzijde van de N402.

• Opbreken fietspad aan de oostzijde van de N402, als voorbereiding op de verbreding ervan in 2024.

• Vervangen asfalt, fundering en markering van de hoofdrijbaan om de weg in een goede en veilige conditie te houden.

• Vervangen van duikers onder de N402 (een duiker is een waterverbinding onder de weg door).

• Aanbrengen bermverharding langs de hoofdrijbaan.

• Aanbrengen van verkeersplateau’s.

• Verlagen maximumsnelheid naar 60 km/uur. De weg wordt voorzien van een paarse middenstreep. Dit is de nieuwe markering die de provincie Utrecht toepast op soortgelijke 60 km-trajecten.

Gefaseerde uitvoering groot onderhoud

Voor het zo goed mogelijk bereikbaar houden van Loenen aan de Vecht, Nigtevecht, Slootdijk en Kerklaan worden de werkzaamheden vanaf 3 juli t/m 13 augustus gefaseerd uitgevoerd, te beginnen met het westelijke fietspad. Daarna wordt de hoofdrijbaan aangepakt en wordt het oostelijke fietspad opgebroken. Om de doorlooptijd zo kort mogelijk te houden, werkt de aannemer zes dagen in de week vanaf 05:00 uur ’s ochtends tot 23:00 uur ’s avonds.

Omleidingsroutes en bereikbaarheid vanaf 3 juli t/m 13 augustus

• Voor het doorgaande verkeer is er vanuit beide richtingen een omleidingsroute ingesteld via de N201, A2 en de N402 door Breukelen.

• Fietsers kunnen altijd over één van de twee fietspaden langs de rijbaan. (Het westelijk fietspad wordt als eerste aangepakt. Zodra dit gereed is, kunnen fietsers hier gebruik van maken en wordt het oostelijk fietspad afgesloten. Het oostelijk fietspad tussen de rotonde en het sportpark blijft beschikbaar).

• Bij calamiteiten krijgen de nood- en hulpdiensten altijd een snelle doorgang.

• Bushalte sportpark De Heul vervalt tijdens de werkzaamheden. Bushalte Kerklaan blijft bereikbaar voor de buslijnen 120, 121 en 522. De dienstregeling wordt aangepast, zie kaartje OV. Exacte info over routes en tijden vindt u op www.9292.nl of www.syntusutrecht.nl

• Alle panden blijven bereikbaar, al dan niet met aangepaste maatregelen en voorzieningen. Betrokken bewoners en bedrijven worden hierover geïnformeerd.

Slag om de arm

Bij alle (weg)werkzaamheden kunnen onvoorziene (weers)omstandigheden de planning beïnvloeden. Via de KWS-app (zie hieronder) houden we de omgeving op de hoogte van de actuele situatie.

Volg de werkzaamheden via de KWS-app

Tijdens de uitvoering is het project te volgen via de KWS-app. Ook onverwachte wijzigingen worden via de app gecommuniceerd. U kunt via www.kws.nl/app de KWS-app gratis downloaden op uw mobiele telefoon. Zoek in de KWS-app naar ‘N402’ en klik op ‘volgen’.

Wilt u op de hoogte blijven van alle werkzaamheden aan Utrechtse provinciale wegen? Volg @werkaandewegutr dan op Twitter.

jeffrey.tijdhof@provincie-utrecht.nl, 06 39 63 22 46