Zo verlopen de Eerste Kamerverkiezingen in de provincie Utrecht

Bron: Provinciale Staten

Dinsdag 30 mei zijn de Eerste Kamerverkiezingen. Alle 49 Provinciale Statenleden van de provincie Utrecht stemmen dan voor een nieuwe samenstelling van de Eerste Kamer. Het is de laatste stap die direct voortkomt uit de verkiezingen van 15 maart.

eerste kamerverkiezingen
Foto: Eerste Kamerverkiezingen bij de provincie Utrecht 2019 (archief)

Voor wie wel eens heeft gestemd klinkt de omschrijving van het stemproces bekend. De Statenzaal kun je vanmiddag zien als het enige stembureau voor en van de provincie Utrecht. Alleen Statenleden stemmen voor deze verkiezingen en mogen met een stembiljet hun stem uitbrengen op een kandidaat voor de Eerste Kamer. Het stemhokje staat in de Statenzaal.

Uitslag

Ieder stembiljet wordt na het stemmen in een afgesloten stembus gestopt. Daarna zal de verkiezingscommissie, bestaande uit een aantal Statenleden die zijn benoemd door voorzitter commissaris van de Koning Hans Oosters, de stemmen tellen. De uitslag wordt daarna voorgelezen door de voorzitter.

Naar verwachting staat het proces-verbaal eind deze middag online. Daar lees je op welke kandidaten door de Utrechtse Statenleden voor de Eerste Kamer is gestemd. De officiële uitslag, inclusief de stemmingen van o.a de andere provincies, wordt vastgesteld en bekendgemaakt op 1 juni 16:00. Dan wordt in de het gebouw van de Eerste Kamer duidelijk hoeveel zetels naar welke partij gaan.

Vind je het leuk om bij de stemming aanwezig te zijn? De stemming is vanaf 15:00 te volgen vanaf de publieke tribune in de Statenzaal en via een livestream.

roel.breet@provincie-utrecht.nl06 43 24 64 02