Groen en slim schoolplein in Rhenen

In coronatijd bedachten twee leerkrachten, waaronder Marieke Koekoek, dat het versteende schoolplein van de Montessorischool niet meer van deze tijd is en dat het vergroend moest worden. “We vertellen de kinderen over plastic soep en dat er meer groen moet komen omdat het klimaat verandert. Maar we hadden toen zelf nog een schoolplein met heel veel tegels”, vertelt Marieke. Vanaf deze maand doet de school nu ook wat de leerkrachten zeggen, want het groene, slimme schoolplein is geopend. Trots laat Marieke hoogtepunten als het blote voetenpad, het buitenlokaal en de bodemsensoren zien.

De twee initiatiefnemers Marieke Koekoek en Ingrid Brandt.

Slimme bodemsensoren

“We leven in de 21ste eeuw, waarin alles om ons heen verandert en in beweging is, vooral de technologie. Als school hebben we veel aandacht hiervoor. Toen we hoorden dat het ook mogelijk was om bodemsensoren te plaatsen op het schoolplein, waren wij gelijk geïnteresseerd.” Door de sensoren wordt bijgehouden wat de temperatuur en vochtigheid van de bodem is. Hiermee krijgt de school, en de wetenschap, inzicht in verbeterpunten voor het groene schoolplein. Daarnaast is het ook input voor lessen over klimaat en gezondheid voor de kinderen. “Die lessen gaan we met mooi weer nu misschien wel in het buitenlokaal doen!

Marieke, leerkracht Montessorischool

Klimaatles

De provincie leverde naast subsidie en sensoren ook een klimaatles voor alle kinderen met allerlei klimaat experimenten. “Het is bijzonder dat de provincie niet alleen maar een beetje geld geeft, maar ook echt betrokken is”, vindt interim-directeur Alex van Dal.

Volgens de kinderen was de waterproef het leukste. De kinderen onderzochten hoe snel een leeggegoten fles water in de bodem verdwijnt bij de tegels en bij de nieuwe houtsnippers. “Het ging echt snel en mijn vader stond erbij met een heel duidelijk verhaal. Omdat het snel ging, kunnen we nu ook nog op de klimrekken”. Volgens wethouder Boerkamp, die het plein op de school officieel opende op 10 mei, is dat ook wat we onthouden uit onze schooltijd: spelen en ravotten op speeltoestellen en in het groen. Zelf kan hij zich goed herinneren dat hij graag achter de struiken verstopt zat met zijn vrienden, dat zijn de leukste herinneringen!”.

waterproef door leerlingen Montessorischool Rhenen

Subsidie

Volgens Marieke heeft de subsidie van de provincie echt meerwaarde: “Scholen willen allemaal gezond en groen zijn, en zo voor een steentje minder zorgen. Omdat scholen weinig geld hebben om dat ook echt te realiseren, is hulp van de overheid hard nodig. Het maakt echt een verschil. De subsidie aanvragen ging trouwens makkelijker dan gedacht. Vooral omdat een betrokken ouder de aanvraag wilde doen, heel fijn! De fase voorafgaand aan de subsidievraag duurde wel een aantal jaren. Er moet veel geregeld worden vooraf, de architect van de school moet bijvoorbeeld ook betrokken worden. En voor het stuk plein dat door de peuteropvang wordt gebruikt, gelden weer andere eisen dan voor de buitenspeelruimte van de basisschool kinderen. De aanvraag zelf viel dus erg mee, alleen de BTW moest een paar keer extra gecheckt worden, maar het ging vrij snel allemaal.”

Marieke, leerkracht Montessorischool

Subsidieregeling

De provincie Utrecht heeft de ambitie om een aantrekkelijke, gezonde, groene en klimaatbestendige regio te zijn waar het prettig wonen en werken is. De subsidieregeling klimaat, groen en gezond maakt slim vergroenen van schoolpleinen mogelijk. Een belangrijke schakel in de aanpak om de regio Utrecht aan te passen aan weer extremen als gevolg van het veranderende klimaat. Groene schoolpleinen zorgen ook voor een gezondere leefomgeving én meer biodiversiteit. Het subsidieplafond voor groen-blauwe schoolpleinen 2023 is bereikt. De subsidieregeling bestaat sinds 2021 en bleek meteen een groot succes. Het subsidieplafond werd daarom opgehoogd van 150.000 euro naar 550.000 euro. Op dit moment kijkt de provincie naar mogelijkheden om de subsidie voort te zetten. Houd de website in de gaten voor het laatste nieuws hierover.

Tot die tijd kan er al wel subsidie aangevraagd worden voor de aanleg van groene daken en innovaties die de leefomgeving groener en gezonder maken zoals de slimme bodemsensoren op het schoolplein in Rhenen. Alle mogelijkheden zijn te vinden via het subsidieloket van de provincie Utrecht.

leerlingen Montessorischool Rhenen

Meer informatie

Meer weten over bodemsensoren op schoolpleinen? Bekijk de webpagina van het innovatieprogramma gezonde leefomgeving of neem contact op met Stephen van Aken van het innovatieprogramma gezonde leefomgeving: Stephen.van.Aken@provincie-utrecht.nl , 06 21 12 46 82.

Meer weten over groen-blauwe schoolpleinen? Op Utrechtseschoolpleinen.nl zijn stappenplannen te vinden.

patricia.schalkwijk@provincie-utrecht.nl06 51 99 45 32